15 november 2016

Rijtest DS 3

Wie had in 1955 kunnen denken dat 55 jaar later de roots van de iconische Citroën DS nieuw leven in zouden worden geblazen. Weliswaar in een geheel andere vorm, maar wel met dezelfde intentie. Volgens zijn makers staan deze twee letters symbool voor de haute-couture in de autowereld. In Europa leveren de Fransen drie verschillende modellen, de DS 3, 4 en 5. De eerste jaren sierde de double chevron de grille, sinds juni 2014 is DS een opzichzelfstaand luxemerk van Citroën met een eigen logo. Tijd voor een test van de vernieuwde DS 3.

Zeven jaar geleden begon de wederopstanding van DS met de compacte DS 3 die het auto’s als de Audi A1 en MINI moeilijk moest gaan maken. De jaren erna verschenen de grotere DS 4 en 5. Luxe en vergaande personalisatie moesten klanten overtuigen om voor een DS te gaan. Bovendien haalde Citroën natuurlijk de geschiedenis van de originele DS aan. Qua verkoop aantallen komt de DS 3 in geen velden of wegen in de buurt van eerdergenoemde concurrenten, dat wil niet zeggen dat het een slechte auto is. Mensen kiezen voor DS omdat ze zich aangetrokken voelen tot het merk en iets anders dan anders willen. Met zijn optisch gezien zwevende dak en B-stijlen in de vorm van haaienvinnen oogt de in 11 kleuren leverbare DS 3 dan ook eigenzinnig. De DS Wings-grille en anders gemodelleerde (LED-)koplampen geven de neus een wat modernere uitstraling. Het dak kun je in diverse contrastkleuren bestellen en er is een groot aanbod aan lichtmetalen wielen en stickersets beschikbaar.

In tegenstelling tot het front van de DS 3 is het interieur met de facelift nauwelijks gewijzigd. Op wat nieuwe bekledingsstoffen en een 7-inch kleurentouchscreen is hier alles bij het oude gebleven. Geen probleem, de overzichtelijkheid is prima en het dashboard heeft een heel eigen gezicht. Wat chromen glimmertjes verhullen echter niet dat de gebruikte materialen anno 2016 minder hoogwaardig aandoen dan zeven jaar geleden. Als meest luxe Sport Chic-uitvoering is de DS 3 van alle gemakken voorzien, dat mag ook wel voor de bijna 27.000 euro die de testauto kost. Licht-, regen- en parkeersensoren, climate en cruise control, 17-inch lichtmetaal en een dubbele uitlaat zijn standaard. Als optie heeft de auto op de foto’s nog leren bekleding met horlogebandstructuur.

De voorste passagiers zitten op sportstoelen met redelijk wat zijdelingse steun, maar de zitting is te vlak. Zeker in combinatie met leren bekleding zit je meer op dan in de stoelen. Toch is de zitpositie best goed, de verstelbaarheid is voldoende en het stuur kan een aardig eind naar je toe worden gehaald. Achterin is, zoals te verwachten, weinig beenruimte en nog minder hoofdruimte beschikbaar. Ook de toegang tot de achterbank is voor volwassenen krap en het overzicht schuin naar achteren valt tegen door de brede C-stijl. De bagageruimte is met 285 liter zo groot als je mag verwachten in de klasse van de 3,95 meter lange DS 3.

DS levert de DS 3 met vijf benzine- en één dieselmotor, waarvan de 130 pk sterke 1,2-liter PureTech van de testauto de gulden middenweg is. Althans, gulden middenweg? Hier komt de sportieve aard van het beestje naar boven. De twaalfkleps driecilinder met turbo trekt er flink aan. Bij elk toerental voel je dat er kracht te over is, maar vooral tussen de 3.000 en 5.000 toeren heeft het keurig op de achtergrond roffelende motortje het perfect naar zijn zin. De zesbak heeft wat lange schakelwegen, maar de overbrengingsverhoudingen sluiten goed aan op het karakter van de motor. Rustig en schakellui rijden schuwt de DS 3 1.2 THP niet, maar vlot snelheid maken is precies wat hij wil.

Het stevige onderstel gaat mee in dat karakter, het weggedrag is lekker communicatief. Dat korte hobbels stevig worden doorgegeven mag geen verrassing zijn en ook op lange welvingen in het wegdek komt de korte veerweg bovendrijven. De besturing is elektronisch bekrachtigd en zou wat zwaarder en met meer gevoel mogen werken, maar net als de in het grensbereik veilig onderstuurde weggedrag geeft de installatie wel een vertrouwenwekkende hoeveelheid respons. Als het regent kost het de 205/45 R17-banden moeite om grip te vinden tijdens een stoplichtsprint, de achterkant is nauwelijks tot bewegen te dwingen.

DS heeft met de DS 3 een model in huis voor degene die zich graag afzet tegen de gevestigde orde. De auto is vergaand te personaliseren, heeft een lekker sportief rijkarakter en vooral de 130 pk-turbomotor is een fijne machine. Vrienden maken zul je niet met mensen die je op de achterbank parkeert en het rijcomfort is misschien niet wat je van een DS zou verwachten. Ook in de prijslijst staan bedragen vermeld waarvan je even moet slikken. Weeg je alle voor en tegens af en vind je het wel wat dan is het zeven jaar na zijn komst nog altijd een leuke auto.

Tekst: Arno Lommers

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.199 cc
Cilinders/Kleppen: 3/12
Max. vermogen: 130 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 230 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,9 sec.
Topsnelheid: 204 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 4,5 l/100 km (1:22,2)
Gewicht: 1.065 kg
Vanafprijs: € 18.674
Vanafprijs testauto: € 26.874

Plus:
+ Krachtige driecilinder
+ Vertrouwenwekkend weggedrag
+ Mogelijkheden tot personalisatie

Min:
– Ruimte achterin
– Stevig prijskaartje
– Zicht schuin naar achteren

Ontvang de Visscher jubileumkrant per mail
216