09 december 2016

Rijtest Abarth 124 Spider


In 1972 maakte het Officine Abarth furore met de eerste Abarth 124, 44 jaar later is de nieuwe Abarth 124 Spider geboren. Carlo Abarth richtte Abarth in 1949 op en sinds 1971 is het merk in handen van Fiat. Na een stop werd het bedrijf in 2007 nieuw leven ingeblazen en produceert men sportieve versies van onder meer de Fiat 500. Samen met Mazda heeft Fiat de nieuwe 124 Spider ontwikkeld, wat voor de ingenieurs van Abarth reden was om er een eigen variant van op de markt te brengen. We zijn benieuwd of er genoeg Italiaanse passie in de roadster zit, of dat het Japanse DNA de overhand heeft gekregen.


Fiat heeft met de nieuwe 124 Spider een historische typenaam laten herleven. Het model is een eerbetoon aan de originele 124 Sport Spider, bijna vijftig jaar na diens introductie. Onderhuids is de auto gebaseerd op de vierde generatie Mazda MX-5, beide roadsters worden dan ook in het Japanse Hiroshima geproduceerd. Fiat heeft zijn versie echter wel voorzien van een eigen exterieurdesign. Bovendien ligt er voorin een turbomotor, Mazda gooit het met zijn atmosferische machines over een andere boeg.

De 124 Spider, ontworpen in Fiats eigen Centro Stile, is een moderne interpretatie van zijn legendarische voorganger. De carrosserie kenmerkt zich door zijn klassieke lijnen, uitgebalanceerde proporties en de lange motorkap. De horizontale lijn die vanaf het voorspatbord over de achterwielkast loopt en uitkomt bij het achterlicht is een verwijzing naar de klassieke 124 Sport Spider, net als de zeshoekige vorm van de bovenste grille. De ‘power domes’ zijn een knipoog naar de 124 Spider van de tweede generatie. De achterzijde wordt gekenmerkt door de achterlichtunits en de vleugelachtige vorm waarin de spatborden aansluiten op de achterklep. Al met al lijken de 4,05 meter lange Fiat en Abarth in geen velden of wegen meer op hun dertien centimeter kortere neef van Mazda. Op de Abarth-versie kun je een matzwarte motorkap en achterklep krijgen, in de prijslijst antiverblindings-kit genoemd. Bovendien heeft de snelste 124 Spider sportievere bumpers, andere lichtmetalen wielen en een Record Monza-uitlaat met vier uiteinden.


Vanbinnen is het echter een ander verhaal, het goed afgewerkte dashboard is op wat details na, simpelweg overgenomen van de MX-5. De Abarth heeft ten opzichte van de Fiat wel een fraaie laag Alcantara over het dashboard. Je zit lekker diep in het midden van de auto, dicht bij de grond en de goede zitpositie in de fijne sportstoelen biedt genoeg knie- en hoofdruimte. Helaas is het stuur alleen in hoogte verstelbaar. De softtop kan met de hand snel vanuit de stoel geopend en gesloten worden. De 124 Spider is gelukkig niet overladen met knoppen. Het instrumentenpaneel is gecentreerd rond een grote toerenteller, met rechts de snelheidsmeter en links een infodisplay. De bagageruimte van de nieuwe roadster houdt met 140 liter houdt natuurlijk niet over, maar dat verwacht je ook niet van zo’n compacte sportieve auto. Meer opbergruimte in het interieur is echter welkom.


Technisch was Abarth er alles aan gelegen om met iets speciaals te komen. De 124 Spider rijdt als Fiat al niet verkeerd, al is hij wat comfortabeler afgesteld dan de Mazda MX-5. De 1.4 MultiAir-motor heeft 30 pk extra en komt daarmee op 170 pk. Als enige 124 Spider is de Abarth leverbaar met een sequentiële zestraps automaat met dubbele koppeling, door de Italianen 'Sequenziale Sportivo Essesse' genoemd. Bovendien is er de Drive Mode Selector (Sport en Normal) en zijn er aanpassingen aan het onderstel gedaan. Zo is de besturing scherper en zit er tussen de achterwielen een mechanisch gelimiteerd slipdifferentieel (D.A.M.: 'Differenziale Autobloccante Meccanico'). De schokdempers komen van Bilstein en Abarth heeft gezorgd voor andere stabilisatorstangen, Brembo-remmen en een Record Monza-sportuitlaat. Het samenspel van de directe, maar niet nerveuze besturing, de strakke wielophanging, het lage gewicht en de in lengterichting ingebouwde turbomotor zorgen voor een zeer dynamische rijervaring. Waar de Fiat 124 Spider comfortabeler is dan de Mazda MX-5, is de Abarth juist weer veel sportiever afgesteld. Alle oneffenheden van het wegdek komen duidelijk door, maar niet in irritante mate. De 1.055 kilo wegende auto laat zich op deze manier juist heel goed mennen, een Fiat 500 met Abarth-onderstel is een stuiterbak, deze roadster niet. Met een draaicirkel van 9,4 meter voelt de 124 Spider zich ook in de stad thuis, al zijn smalle berg- en dijkweggetjes zijn natuurlijke habitat.


Aan de juiste balans draagt ook de 50:50 gewichtsverdeling bij en de 205/45 R17-banden van Bridgestone zorgen voor de juiste kleefkracht. Tijdens de testrit zijn we helaas niet zover gekomen om de achterwielaandrijving te gebruiken voor een driftpartij. Dat de soepele 1.4 turbomotor is voorzien van extra power voel je. Door het vroeg beschikbare koppel is de machine bij lage toerentallen vlot bij de les, maar het liefst trekt je hem voluit door tot de begrenzer bij 6.500 toeren. Is de automatische zesbak in de normale stand al erg alert in zijn reacties, in de sportstand reageert de transmissie op elk toefje gas. Uiteraard kun je ook kiezen voor een handbak, maar deze aangepaste automaat uit de MX-5 verpest het sportieve karakter van de auto nooit. Een groot feest is de uitlaat, vooral bij snelheden tot 100 km/h hoor je de brom ontzettend goed, daarboven neemt het geluidsniveau bescheidener vormen aan. Sowieso is het qua herrie goed uit te houden in de 124 Spider, enkel op de snelweg wordt het windgeruis rond de stoffen cabriokap sterker.


Zeker in deze witte kleur, door Abarth 'Bianco Turini 1975' genoemd, in combinatie met de matzwarte motorkap en achterklep val je op in het verkeer. Of je voorkeur uitgaat naar de wat comfortabelere Fiat 124 Spider, de scherper sturende Mazda MX-5 of de Abarth-uitvoering die vooruit is aan jou. Feit is wel dat er na jaren van stilte weer een erg leuk uitziende en rijdende roadster in het programma van Fiat is opgenomen die naar wens flink aangepakt kan worden. De Abarth 124 Spider is iets speciaals, dat voel je. Uiteraard is zoiets niet voor een grijpstuiver te koop, maar het loont om even door te sparen.

Tekst: Arno Lommers

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.368 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 170 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 250 Nm bij 2.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 6,9 sec.
Topsnelheid: 229 km/h
Transmissie: zestraps automaat
Gem. verbruik: 6,6 l/100 km (1:15,2)
Gewicht: 1.055 kg
Vanafprijs: € 46.330
Vanafprijs testauto: € 48.330

Plus:
+ Fijne, soepele motor
+ Opvallend design
+ Uitmuntend rijgedrag

Min:
– Hoge prijs
– Weinig bagageruimte
– Automaat is minder puur

 

216