Oldtimers en trouwauto’s huren
67-XF-RK (2)
67-XF-RK (5)
67-XF-RK (1)
67-XF-RK (3)
67-XF-RK (4)
67-XF-RK (6)
67-XF-RK (7)

Talbot Solara SX

Welkom bij deze oldtimer, net als de andere oltimers een uniek exemplaar. 
Prijs per dag €150, - inclusief btw

Lees hier de algemene voorwaarden voor het huren van een oldtimer:

• De meeste oldtimers zijn zonder chauffeur te huur, enige oldtimers kunnen door de oude bediening niet zonder een ervaren chauffeur verhuurd worden. De kosten hiervoor zitten in de genoemde prijs per dag verwerkt en dit wordt vermeld bij de omschrijving.
• Een chauffeur inhuren is mogelijk voor € 20,- per uur.
• Per dag mag er 50 kilometer worden gereden welke in de prijs inbegrepen is. De prijs per extra gereden kilometer is vanaf € 0,30 cent.
• Er is een mogelijkheid dat wij de auto halen en/of brengen op locatie. De kosten voor transport binnen Nederland bedragen 1 euro per kilometer.
• De oldtimer wordt altijd met een volle tank meegegeven. Bij terugkomst zal met een gemiddelde van 1 liter op 9 kilometer de brandstof worden doorbelast.
• Alle oldtimers zijn all-risk verzekerd met een eigen risico van € 500,-, deze is niet afkoopbaar.
• De genoemde prijs per dag is inclusief btw.
• Bij ons mag u de oldtimer de dag na het huren nog kosteloos terugbrengen tot 10 uur in de ochtend. Na die tijd wordt een extra dagprijs in rekening gebracht.
• De oldtimer staat de afgesproken dag ’s ochtends vanaf 8 uur voor u klaar.
• De oldtimers worden uitgeleverd vanuit de vestiging Culemborg.

Het verhaal van de Talbot Solara 

Talbot Solara 1.6 SX

Verguisde youngtimer wordt cult

 

Met de 1307, 1308 en 1309 zette Simca vanaf 1975 een middenklasser met een grote achterklep in de markt. De auto wist het zelfs tot Auto van het Jaar 1976 te schoppen, wat bijdroeg aan het verkoopsucces. Na de overname van Simca door PSA wijzigde in 1980 de merknaam in Talbot en de typeaanduiding in 1510. Op basis van dat model verscheen een paar maanden later een sedan met de naam Solara. In de collectie van Henk Visscher vertoeft een Solara 1.6 SX uit april 1982, de meest luxueuze uitvoering. Een zeldzame auto want na 35 jaar zijn er nauwelijks exemplaren overgebleven.

 

Was de 1510 met zijn makkelijk toegankelijke bagageruimte bij uitstek een praktische gezinsauto, met de Solara werd vooral de nadruk op comfort gelegd. In de folder sprak Talbot over een ‘elegant en stijlvol model waarbij alles in het teken van comfort staat’. Ondanks de destijds nog vrij ongebruikelijke voorwielaandrijving was de sedan geen grote revolutie in de autowereld. Het zeer behouden vormgegeven koetswerk sprong niet direct in het oog, de Solara was een keurige auto zonder opsmuk waarmee je overal voor kon komen rijden.

 

Dat de SX-uitvoering de meest luxe Solara was blijkt wel uit het interieur. Weldadige veloursbekleding, en een rijke uitrusting getuigen van een bijzonder hoog comfortgehalte. De stoelen zijn zacht en geven weinig zijdelingse steun, de wat hoge zitpositie is redelijk. Vooral de korte rugleuning en zitting spreken niet tot de verbeelding. Ook op de achterbank is de beenruimte net aan, de hoofdruimte is echt veel te krap. Met 452 liter bagageruimte is de 4,39 meter lange Solara dan weer wel prima geschikt als vakantieauto. Qua afwerking valt er weinig aan te merken op het interieur van de auto, zeker het dashboard oogt degelijk en er rammelt nauwelijks iets. Anno 1982 beschikte de Solara SX over zaken die we nu gewoon vinden. Wat dacht je van stuurbekrachtiging, een boordcomputer en elektrische ramen? Op de optielijst stonden daarnaast nog getint glas, mistlampen en lichtmetalen wielen.

 

De eerste eigenaar van de auto van Henk Visscher kon in 1982 kiezen uit een 1.6-motor met 71 of 88 pk. Die extra power was het resultaat van een dubbele carburateur in plaats van een enkel exemplaar. Vlot meekomen in het verkeer is geen probleem, zo lang je de motor met de vijfbak, waarvan de schakelwegen erg lang zijn, maar weet te vinden. Bij lage toeren reageert de machinerie redelijk, maar zit er nog niet veel gang in. Pas boven de 2.500 toeren komt de Solara lekker van zijn plek, waarbij het geluidsniveau op een zeer aanvaardbare hoogte blijft. De besturing werkt onopvallend en vertrouwenwekkend zonder al te indirect of ongevoelig te zijn. Voor het betere bochtenwerk is de comfortabele Talbot niet gemaakt. Overhellen en onderstuur zijn aan de orde van de dag en verkeersdrempels worden erg soepel genomen. Op lange welvingen in het wegdek wil de auto zelfs een beetje deinerig worden, terwijl korte hobbeltjes steviger worden doorgegeven aan de passagiers.

 

In april 1984 is de productie van de hatchback 1510 gestopt, de Solara mocht nog door tot in 1985. PSA besloot toen te stoppen met Talbot, maar de laatste exemplaren zijn nog tot begin 1987 verkocht. Een spraakmakende klassieker zal de Solara nooit worden, maar in de collectie van Henk Visscher heeft de auto een mooie plaats gevonden tussen zijn soort- en tijdgenoten.

 

Tekst: Arno Lommers

 

Technische gegevens:

Cilinderinhoud: 1.592 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 88 pk bij 5.400 tpm
Max. koppel: 134 Nm bij 3.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 12,0 sec.
Topsnelheid: 165 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 8,3 l/100 km (1:12,0)
Gewicht: 1.043 kg
Nieuwprijs: f 22.990 / € 10.430

 

Plus
+ Ruime standaarduitrusting
+ Comfortabel geveerd
+ Grote kofferbak

 

Min
– Hoofdruimte achterin
– Lange schakelwegen
– Imago


Prijs: € 150, - per dag
Henk en Gerard
Klantbeoordeling 10
"Ik ben zeer tevreden met dit autobedrijf. Ik woon in Amstelveen en voor alle beurten en APK keuring van mijn oude auto rij ik met liefde helemaal naar Culemborg. Dat zegt voldoende. Ik heb niets voor niets gekozen voor een Privat Lease auto via dit autobedrijf."
Beoordeeld door 584 klanten.
Waardering gemiddeld: 8.421
Ontvang de Visscher jubileumkrant per mail
211