Oldtimers en trouwauto’s huren
60-RGL-7 (3)
60-RGL-7 (8)
60-RGL-7 (1)
60-RGL-7 (7)
60-RGL-7 (6)
60-RGL-7 (4)
60-RGL-7 (5)

Talbot Matra Rancho

Welkom bij deze oldtimer, net als de andere oltimers een uniek exemplaar. 
Prijs per dag €250, - inclusief btw

Lees hier de algemene voorwaarden voor het huren van een oldtimer:

• De meeste oldtimers zijn zonder chauffeur te huur, enige oldtimers kunnen door de oude bediening niet zonder een ervaren chauffeur verhuurd worden. De kosten hiervoor zitten in de genoemde prijs per dag verwerkt en dit wordt vermeld bij de omschrijving.
• Een chauffeur inhuren is mogelijk voor € 20,- per uur.
• Per dag mag er 50 kilometer worden gereden welke in de prijs inbegrepen is. De prijs per extra gereden kilometer is vanaf € 0,30 cent.
• Er is een mogelijkheid dat wij de auto halen en/of brengen op locatie. De kosten voor transport binnen Nederland bedragen 1 euro per kilometer.
• De oldtimer wordt altijd met een volle tank meegegeven. Bij terugkomst zal met een gemiddelde van 1 liter op 9 kilometer de brandstof worden doorbelast.
• Alle oldtimers zijn all-risk verzekerd met een eigen risico van € 500,-, deze is niet afkoopbaar.
• De genoemde prijs per dag is inclusief btw.
• Bij ons mag u de oldtimer de dag na het huren nog kosteloos terugbrengen tot 10 uur in de ochtend. Na die tijd wordt een extra dagprijs in rekening gebracht.
• De oldtimer staat de afgesproken dag ’s ochtends vanaf 8 uur voor u klaar.
• De oldtimers worden uitgeleverd vanuit de vestiging Culemborg.

Het verhaal van de Talbot Matra Rancho

“Hallo vriendjes en vriendinnetjes…”

“De auto van Bassie & Adriaan!”, zelfs vandaag de dag herkennen kleine kinderen de auto van de clown en acrobaat uit duizenden. Inderdaad, het Vlaardingse duo reed in de jaren tachtig met de Matra-Simca Rancho in de kleur Rouge Commanche. Onder andere de 53-TA-98, 33-XP-86 en HJ-85-LJ moesten geloven aan de stuurmanskunsten van Adriaan. Het exemplaar van Henk Visscher van de gelijknamige Citroën-, DS- en Peugeot-dealer uit Culemborg is een prachtige remake.

De avontuurlijke Rancho is de voorloper van de huidige crossover-gekte. Antonis Volanis ontwierp halverwege de jaren zeventig een veelzijdig en origineel concept dat een hoge zitpositie, veel ruimte, comfort en een stoer uiterlijk combineerde. Ondanks dat er tussen 1977 en 1984 precies 56.457 exemplaren gebouwd zijn, is het aantal overgebleven Rancho’s op twee handen te tellen.

In samenwerking met het Franse Matra werkte Simca aan een vrijetijdsvoertuig op basis van de 1100 Fourgonnette pick-up. Voor Matra was dit zijn eerste niet-sportwagen. Oorspronkelijk zou de 4,31 meter lange Rancho vierwielaandrijving krijgen, maar vanwege de te hoge productiekosten werd dit plan naar de prullenbak verwezen. De 80 pk sterke 1.442 cc viercilinder uit de Simca 1308 dreef de voorwielen aan. Wel kreeg de Rancho een uiterlijk dat argeloze voorbijgangers de indruk moest geven de hele wereld aan te kunnen.

Op de Autosalon van Genève in maart 1977 maakte het publiek kennis met de Rancho, waarna de auto een paar maanden later in de showroom stond. Nadat het PSA-concern in 1978 Chrysler Europa opgekocht had, werd de Rancho vanaf het jaar daarop als Matra-Talbot verkocht. De productie had nogal wat voeten in de aarde. In Poissy bouwde Simca de 1100 Fourgonnette pick-up en stuurde deze door naar de 230 kilometer zuidelijker gelegen Matra-fabriek in Romorantin-Lanthenay. Daar monteerde men een stalen frame met kunststof aanbouwdelen.

De belofte van een ruime auto hebben de ontwerpers van de Rancho waar weten te maken. Voorin zit je op zachte, maar qua formaat en ondersteuning fijne stoelen. De voorpassagier zit ver genoeg van de bestuurder af en beiden kijken uit op een logisch ingedeeld dashboard. Qua materialen en vormgeving is het geheel ontzettend ouderwets, de SUV’s van tegenwoordig zijn op dit gebied een stuk beter in elkaar gezet. Her en der hoor je wat kraken of trillen. Door de voorstoelen om te klappen kun je je op de deelbare achterbank nestelen en door de verhoogde koets hebben de passagiers een enorme hoofdruimte. Voor hun benen staat voldoende ruimte ter beschikking. Nog iets verder naar achteren vinden we een grote bagageruimte. Voor een vrije toegang moet eerst de achterruit omhoog en daarna de bumper omlaag.

Rijden doet de Rancho op zijn hoge 14-inch banden met grof profiel niet bepaald geraffineerd. Je zwalkt over de weg en de auto helt flink over. Opvallend is de redelijk directe besturing, de testauto is achteraf voorzien van stuurbekrachtiging. Met 1.130 kilo is de Rancho geen zwaargewicht, hoge prestaties zijn niet zijn ding. Als de motor op temperatuur is komt er nog aardig wat vaart in deze hoge crossover, maar als alle 80 pk’s aangesproken worden vliegen de decibellen je om de oren. Het lage trekgewicht van 850 kilo zal daarmee samenhangen. Het advies is simpelweg om rustig aan te doen, dan heeft de Rancho het veel beter naar zijn zin. Comfortabel over binnenwegen cruisen en de motor niet tot in het uiterste tergen.

Als voorloper van de huidige trend naar stoere opgehoogde auto’s zonder terreincapaciteiten is de Rancho een unieke auto. Ruim, bijzonder vormgegeven en comfortabel. Tegen de nieuwe generatie kan dit oudje niet op, daarvoor loopt hij achter op het gebied van rijgedrag en prestaties. Bassie & Adriaan wisten in de jaren tachtig niet dat kinderen 35 jaar later nog steeds naar hun avonturen zouden kijken. De makers van de Rancho konden niet bevroeden een voorbeeld te bouwen voor het auto-ontwerp van drie decennia later.

Tekst: Arno Lommers

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.442 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 80 pk bij 5.600 tpm
Max. koppel: 118 Nm bij 3.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 16,3 sec.
Topsnelheid: 145 km/h
Transmissie: handgeschakelde vierbak
Gem. verbruik: 9,8 l/100 km (1:10,2)
Gewicht: 1.130 kg
Nieuwprijs: f 26.500 / € 12.025

Plus
+ Vooruitstrevend ontwerp
+ Comfortabel geveerd
+ Ruim interieur

Min
– Matige prestaties
– Zwalkend weggedrag
– Afwerking en materiaalgebruik

Ook TOPGEAR heeft een leuk artikel geschreven over deze auto: https://www.topgear.nl/autonieuws/auto-van-bassie-en-adriaan/

Maakt een kwaadaardige baron met een fabuleuze snor en bijzonder sterke handen je het leven zuur? Wil je hem even flink van jetje geven? Dan is er geen geschikter vervoer dan de Talbot Matra Rancho. Juist: de auto van Bassie en Adriaan. Je kunt de replica gewoon huren. En wel bij de eerlijkste verhuurder van Nederland. De meeste verhuurbedrijven prijzen hun afgetrapte huurgebakjes (een oud gezegde wil dat er geen snellere auto bestaat dan een huuurauto) de hemel in. Visscher niet. Met één hand op het hart schreven ze de volgende tekst:

‘Rijden doet de Rancho op zijn hoge 14-inch banden met grof profiel niet bepaald geraffineerd. Je zwalkt over de weg en de auto helt flink over. Opvallend is de redelijk directe besturing, de testauto is achteraf voorzien van stuurbekrachtiging. Met 1.130 kilo is de Rancho geen zwaargewicht, hoge prestaties zijn niet zijn ding. […] als alle 80 pk’s aangesproken worden vliegen de decibellen je om de oren. Het lage trekgewicht van 850 kilo zal daarmee samenhangen. Het advies is simpelweg om rustig aan te doen, dan heeft de Rancho het veel beter naar zijn zin.’

Allememaggies! Andere eerlijke minpunten van de auto van Bassie en Adriaan zijn de afwerking en het materiaalgebruik. Maar dat interesseert niemand. Sterker nog: het draagt bij aan de ervaring. Je huurt de Talbot Matra Rancho om plezier in te trappen. Dus, als je nog eens een vrijgezellenfeest hebt; huur de auto van Bassie en Adriaan.

Niet opgegroeid met Bassie en Adriaan? Dan is de Citroën BX Sport uit Flodder misschien meer jouw ding.


Prijs: € 250, - per dag
Henk en Gerard
Klantbeoordeling 10
"Ik ben zeer tevreden met dit autobedrijf. Ik woon in Amstelveen en voor alle beurten en APK keuring van mijn oude auto rij ik met liefde helemaal naar Culemborg. Dat zegt voldoende. Ik heb niets voor niets gekozen voor een Privat Lease auto via dit autobedrijf."
Beoordeeld door 584 klanten.
Waardering gemiddeld: 8.421
Ontvang de Visscher jubileumkrant per mail
211