Oldtimers en trouwauto’s huren
DSC_0167
DSC_0170
DSC_0169
DSC_0168
DSC_0172
DSC_0171

Talbot Matra Murena

Welkom bij deze oldtimer, net als de andere oltimers een uniek exemplaar. 
Prijs per dag €350, - inclusief btw

Lees hier de algemene voorwaarden voor het huren van een oldtimer:

• De meeste oldtimers zijn zonder chauffeur te huur, enige oldtimers kunnen door de oude bediening niet zonder een ervaren chauffeur verhuurd worden. De kosten hiervoor zitten in de genoemde prijs per dag verwerkt en dit wordt vermeld bij de omschrijving.
• Een chauffeur inhuren is mogelijk voor € 20,- per uur.
• Per dag mag er 50 kilometer worden gereden welke in de prijs inbegrepen is. De prijs per extra gereden kilometer is vanaf € 0,30 cent.
• Er is een mogelijkheid dat wij de auto halen en/of brengen op locatie. De kosten voor transport binnen Nederland bedragen 1 euro per kilometer.
• De oldtimer wordt altijd met een volle tank meegegeven. Bij terugkomst zal met een gemiddelde van 1 liter op 9 kilometer de brandstof worden doorbelast.
• Alle oldtimers zijn all-risk verzekerd met een eigen risico van € 500,-, deze is niet afkoopbaar.
• De genoemde prijs per dag is inclusief btw.
• Bij ons mag u de oldtimer de dag na het huren nog kosteloos terugbrengen tot 10 uur in de ochtend. Na die tijd wordt een extra dagprijs in rekening gebracht.
• De oldtimer staat de afgesproken dag ’s ochtends vanaf 8 uur voor u klaar.
• De oldtimers worden uitgeleverd vanuit de vestiging Culemborg.

Het verhaal van de Talbot Matra Murena 

Murena onderstreept afscheid van Matra

Als opvolger van de Bagheera introduceerde Matra in september 1980 de Murena. Net als zijn zeven jaar oude voorganger een achterwielaangedreven driezits coupé met de motor achter de zitplaatsen. Vanwege de overname door PSA Peugeot-Citroën in 1978 is de Murena verkocht onder de merknaam Talbot-Matra. Tevens is dit de laatste auto met de merknaam Matra.

Project M551 is ontworpen door de Griek Antonis Volanis, die ook de avontuurlijke Matra-Simca Rancho en de eerste generatie Renault Espace tekende. De Murena moest de concurrentie aangaan met de Opel Manta, Renault Fuego en Volkswagen Scirocco, maar slaagde er niet in om succesvol te worden. Tot en met juli 1983 zijn er in het Franse Romorantin, 80 kilometer ten zuiden van Orléans, nog geen 11.000 exemplaren gebouwd. Ook de destijds revolutionaire Volkswagen Golf GTI zat de Murena dwars. Renault nam in 1982 het aandeel in Matra (Mécanique, Aviation et Traction) van PSA Peugeot-Citroën over en begon met de bouw van de Espace. Zodoende was er voor de Murena geen productiecapaciteit meer over.

De carrosserie van de Murena is van met glasvezel versterkt polyester. Bovendien was het de eerste auto ooit die beschikte over een gegalvaniseerd chassis. De lichtmetalen achteras van de Bagheera ontbreekt echter, dit onderdeel is bij de Murena van staal. Om roest te vermijden is de sportieve Matra thermisch verzinkt. De 20 kilo zink kwam ook de stijfheid van de carrosserie ten goede. Wist je overigens dat de versnellingsbak geleend is van de Citroën CX en dat de voorwielophanging en besturing gelijk zijn aan die van de Talbot Horizon?

De Murena kwam met een 1.6- en een 2.2-liter motor (bekend uit de Talbot Solara en Tagora) op de markt. Niet alleen de prestaties verschilden, de sterkere versie was ook luxueuzer uitgerust. Korte tijd is er ook een Murena 2.2 S met 142 pk geweest, hiervan zijn slechts 480 exemplaren gebouwd. In Nederland zijn ongeveer 200 kopers bereid geweest hun handtekening onder een koopcontract van een Murena te zetten.

De testauto is een bijzonder exemplaar in de kleur Platine metallic uit oktober 1981 met slechts 18.000 kilometer op de klok. In 2013 heeft de auto tijdens het Concours d’Élégance op Paleis Het Loo bovendien de eerste prijs in de wacht gesleept in de klasse ‘Vive La France, Voitures de Grandes Vitesse’. De auto is werkelijk als nieuw, zowel in- als exterieur zijn om door een ringetje te halen. Bij het instappen valt als eerste de eigenwijze zitpositie op, drie zo laag mogelijk geplaatste en niet geweldig zittende stoelen naast elkaar. Lager in de 4,07 meter lange auto zitten kan simpelweg niet. De twee passagiersstoelen zijn niet verstelbaar en vooral de middelste persoon zit al gauw met zijn hoofd tegen het plafond. Qua afwerkingsniveau is de Murena geen toonbeeld van raffinement, ergonomisch zitten alle koppen en schakelaars op de juiste plaats. Zowel in de neus, waar de accu is geplaatst, als onder de scharnierende achterruit is een kleine bagageruimte beschikbaar.

Als de 1,6-liter achter je rug tot leven komt en de dubbel uitgevoerde Weber-carburateur de goede verhouding van brandstof en lucht naar de motor leidt wil de Murena prima van zijn plaats. Ideaal is het kleine pookje van de vijfbak, dat wel om een stevige hand vraagt. Onderin de toeren sputtert de machine nogal eens tegen, wat op te vangen is met het juiste samenspel van gas- en koppelingspedaal. Beter naar zijn zin heeft de Murena het tussen de 2.500 en 4.000 toeren, onder flink wat motorkabaal sprint de auto dan vlot voorwaarts. Cijfertechnisch gezien is het geen snelle coupé, maar door de lage zitpositie krijg je het gevoel dat het sneller gaat dan gedacht. Matra heeft op de voor- en achteras verschillende bandenmaten toegepast, respectievelijk 175/70 R13 en 195/70 R13. Dit is vooral gedaan omdat het grootste gedeelte van het bescheiden wagengewicht van 930 kilo op de achteras drukt.

Met 92 pk aan vermogen zul je niet zo snel overstuurd de bocht door vliegen, maar het weggedrag van de Murena is lang niet verkeerd. Je kunt flinke bochtsnelheden halen en met het kleine stuurtje peil je nauwkeurig in de gewenste richting. De besturing geeft echter geen sportief, direct gevoel en ook het onderstel is meer op comfort dan op dynamiek ingesteld. Aan de andere kant maakt dat de Murena wel geschikt voor alle dag. Drempels en ander ongerief worden keurig verwerkt. Lange snelwegritten zijn vanwege de zeer goed hoorbare motor geen aanrader, bij lekker toeren over landweggetjes voelt de auto zich thuis.

Tekst: Arno Lommers

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.592 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 92 pk bij 5.600 tpm
Max. koppel: 132 Nm bij 3.200 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,8 sec.
Topsnelheid: 182 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 7,9 l/100 km (1:12,6)
Gewicht: 930 kg
Lengte/breedte/hoogte: 4,07/1,75/1,22 meter

Nieuwprijs: f 31.900 / € 14.475
Huidige waarde: € 16.000

Productieaantal tussen 1980-1983: 10.680 stuks

Plus
+ Allround rij-eigenschappen
+ Licht en handelbaar
+ Uniek concept

Min
– Prestaties niet meer dan redelijk
– Zitruimte middelste passagier
– Geen sportief rijgevoel


Prijs: € 350, - per dag
Henk en Gerard
Klantbeoordeling 10
"Ik ben zeer tevreden met dit autobedrijf. Ik woon in Amstelveen en voor alle beurten en APK keuring van mijn oude auto rij ik met liefde helemaal naar Culemborg. Dat zegt voldoende. Ik heb niets voor niets gekozen voor een Privat Lease auto via dit autobedrijf."
Beoordeeld door 584 klanten.
Waardering gemiddeld: 8.421
Ontvang de Visscher jubileumkrant per mail
211