Oldtimers en trouwauto’s huren
AH-73-67 (2)
AH-73-67 (3)
AH-73-67 (4)
AH-73-67 (7)
AH-73-67 (1)
AH-73-67 (6)
AH-73-67 (5)

Simca 1501 GL automatique

Welkom bij deze oldtimer, net als de andere oltimers een uniek exemplaar. 
Prijs per dag €250, - inclusief btw

Lees hier de algemene voorwaarden voor het huren van een oldtimer:

• De meeste oldtimers zijn zonder chauffeur te huur, enige oldtimers kunnen door de oude bediening niet zonder een ervaren chauffeur verhuurd worden. De kosten hiervoor zitten in de genoemde prijs per dag verwerkt en dit wordt vermeld bij de omschrijving.
• Een chauffeur inhuren is mogelijk voor € 20,- per uur.
• Per dag mag er 50 kilometer worden gereden welke in de prijs inbegrepen is. De prijs per extra gereden kilometer is vanaf € 0,30 cent.
• Er is een mogelijkheid dat wij de auto halen en/of brengen op locatie. De kosten voor transport binnen Nederland bedragen 1 euro per kilometer.
• De oldtimer wordt altijd met een volle tank meegegeven. Bij terugkomst zal met een gemiddelde van 1 liter op 9 kilometer de brandstof worden doorbelast.
• Alle oldtimers zijn all-risk verzekerd met een eigen risico van € 500,-, deze is niet afkoopbaar.
• De genoemde prijs per dag is inclusief btw.
• Bij ons mag u de oldtimer de dag na het huren nog kosteloos terugbrengen tot 10 uur in de ochtend. Na die tijd wordt een extra dagprijs in rekening gebracht.
• De oldtimer staat de afgesproken dag ’s ochtends vanaf 8 uur voor u klaar.
• De oldtimers worden uitgeleverd vanuit de vestiging Culemborg.

Het verhaal van de Simca 1501 

Moderne familiewagen voor alle dag

Als opvolger van de enorm succesvolle Aronde komt Simca in 1963 met de 1300 en 1500. De auto had de niet eenvoudige taak om het publiek uit het oude model over te laten stappen in veel modernere familiewagen. Onder de motorkap van de achterwielaangedreven 1300 en 1500 lagen motoren met een cilinderinhoud conform de typeaanduiding: 1.290 en 1.475 cc. Eind 1966 werd de auto omgedoopt in 1301 en 1501 en daarvan hebben we een mooi exemplaar voor een rijtest weten op te sporen.

Ten opzichte van de 1300 en 1500 was de nieuwe serie twintig centimeter langer. Verder heeft Simca het uiterlijk iets aangepast met een strakkere neus en rechthoekige in plaats van ronde achterlichten. Vanbinnen viel het nieuwe dashboard onder de grootste veranderingen, vooral de moderne ronde klokken trokken de aandacht. Ook het verwarmings- en ventilatiesysteem presteerde beter. Als uitrustingsniveau’s kon je kiezen uit de LS, GL en GLS. Na diverse modificaties zijn de 1301 en 1501 eind 1975 opgevolgd door de 1307 en 1308. In totaal zijn er van de 1300- en 1500-serie in twaalf jaar tijd 1.342.889 exemplaren gebouwd.

De blauwe 1501 GL Automatique van Henk Visscher stamt uit het introductiejaar 1966. Met een degelijke klik valt het portier in het slot. De voorpassagiers zitten op zachte stoelen die bekleed zijn met een fluweelachtige lichte stof en hebben alle ruimte. Hoofdsteunen waren in de jaren zestig nog niet gebruikelijk, net als gordels zoals we die vandaag de dag kennen. De riemen moeten op maat getrokken worden willen ze voor jou postuur bescherming bieden. Ergens diep onder het grote, dunne stuur zit het contactslot waarmee de motor aangezwengeld wordt. Open en bloot, want rond de hele stuurkolom ontbreekt elke vorm van afwerking. Ook het smalle dashboard is dusdanig ingericht dat er maar weinig kunststof gebruikt hoefde te worden. Gelukkig is de afwerking zeer redelijk en in de 50 jaar oude testauto horen we geen vreemde rammeltjes.

Als de motor pruttelend en met ondersteuning van de choke warm is gedraaid, proberen we de toeren op te voeren. De trage drietraps automaat werkt echter tegen, vooral boven de 90 km/h maakt de Simca een flink kabaal en is de acceleratie niet denderend. Rustig aan doen is het advies, ook in de bocht. De 4,46 meter lange middenklasser danst vrolijk op zijn oude bandjes van bocht naar bocht en de indirect aanvoelende besturing maakt dat het geen bochtenridder is. Huisvaders zullen het weggedrag van hun middenklasser destijds ongetwijfeld op waarde hebben geschat. Veilig je gezin vervoeren is natuurlijk topprioriteit.

Wat dat betreft kocht je met de 1501 een goede auto. Op de achterbank zaten de kinderen die anno 2016 op hoge leeftijd met weemoed terugdenken aan vakantiereizen met een volgepakte auto. Onder het kofferdeksel lagen de kampeerspullen en koffers, wellicht nog aangevuld met een imperiaal op het dak. Zulke reizen heeft de testauto waarschijnlijk nog nooit voor zijn kiezen gehad, anders had deze 1501 ongetwijfeld niet meer op onze wegen rondgereden. Gelukkig staat hij nu veilig in een grote hal tussen diverse soortgenoten uit zijn tijd. De versnellingsbak met de keuzehendel aan de stuurkolom gaat weer in de P-stand en het portier valt dicht met een geluid alsof het hang- en sluitwerk voor de eeuwigheid is gemaakt. 

Tekst: Arno Lommers
 

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.475 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 69 pk bij 5.200 tpm
Max. koppel: 100 Nm bij 2.600 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: niet bekend
Topsnelheid: 142 km/h
Transmissie: drietraps automaat
Gem. verbruik: 9,5 l/100 (1:10,5)
Gewicht: 1.090 kg
Lengte/breedte/hoogte: 4,46/1,58/1,40 meter

Nieuwprijs: f 9.465 / € 4.295
Huidige waarde: € 8.000

Productieaantal tussen 1963-1975: 1.342.889 stuks

Plus
+ Zeer ruim interieur
+ Degelijk hang- en sluitwerk
+ Vertrouwenwekkend weggedrag

Min
– Trage automaat
– Karige uitrusting
– Matige rijprestaties


Prijs: € 250, - per dag
Henk en Gerard
Klantbeoordeling 10
"Ik ben zeer tevreden met dit autobedrijf. Ik woon in Amstelveen en voor alle beurten en APK keuring van mijn oude auto rij ik met liefde helemaal naar Culemborg. Dat zegt voldoende. Ik heb niets voor niets gekozen voor een Privat Lease auto via dit autobedrijf."
Beoordeeld door 584 klanten.
Waardering gemiddeld: 8.421
Ontvang de Visscher jubileumkrant per mail
211