Oldtimers en trouwauto’s huren
DSC_0129
DSC_0132
DSC_0135
DSC_0131
DSC_0140
DSC_0139
DSC_0134

Simca 1100 Fourgonnette VF2

Voorwaarden voor het huren van deze oldtimer:

•    De auto is zowel met als zonder chauffeur te huur.
•    Het is mogelijk dat wij de auto brengen en/of halen op een gewenste locatie.
•    De auto wordt altijd met een volle tank meegegeven.
•    Alle auto’s zijn All-Risk verzekerd met een eigen risico van € 500,-.
•    Het eigen risico kan niet worden afgekocht.
•    U mag de auto de dag na het huren nog, zonder extra kosten, terugbrengen tot 10 uur in de ochtend. Na dit tijdstip wordt een extra dagprijs in rekening gebracht.
•    De auto staat de afgesproken dag ’s ochtends vanaf 8 uur voor u gereed.
•    Alle auto’s worden uitgeleverd vanuit de vestiging Culemborg, Pascalweg 29.
•    Rijden in het buitenland is toegestaan. 
•    Pechhulp is niet inbegrepen (kan, uitsluitend op naam, worden afgesloten bij de ANWB of de KNAC, inclusief vervangend vervoer).
•    Bij vertrek vragen wij een huurovereenkomst te tekenen en een geldig rijbewijs te tonen.

Tarieven

 Dagprijs  € 150,-  Inclusief 50 km vrij rijden
 Weekendprijs*  € 300,-  Inclusief 100 km vrij rijden
 Meer gereden kilometers  € 0.30 per km  
 Brandstof  Vertrek met volle tank  Auto aftanken bij terugkeer
 Borgsom  € 500,-  Te voldoen voor vertrek
 Eigen risico bij schade  € 500,-  
 Chauffeur  € 20,- per uur  
 Auto afleveren op locatie  € 25,- + €1,- per km  

*Weekend: vrijdag ophalen, maandagochtend voor 10.00u retour.

Alle bedragen zijn inclusief BTW

Het verhaal van de Simca 1100 Fourgonette VF2

Succesvol onder koeriers en de PTT

In 1973 introduceerde Simca van de mateloos populaire 1100 een besteluitvoering met een laadvolume van twee kuub, op z’n frans Fourgonnette. De letters VF staan dan ook voor ‘Voiture Fourgonnette’. Ook dit model was een groot succes, vooral bij koeriersbedrijven. In Nederland reed de PTT met felgroene exemplaren. In 1975 volgde net als bij de gewone Simca 1100 een facelift met een nieuw dashboard. In deze hoedanigheid bleef de bestel-Simca tot 1985 in productie, al veranderde de merknaam eind jaren ’70 in Talbot.

De 1100 is ook als stationwagon zonder achterbank en pick-up geleverd, bovendien was er de VF3, een Fourgonnette met verhoogd dak. Technisch is de bedrijfswagen gebaseerd op de meest eenvoudige Simca 1100 met 50 pk benzinemotor. De Simca 1100 kun je zien als de Peugeot 308 van tegenwoordig. Tussen 1967 en 1985 zijn er van dit succesnummer van de Franse autofabrikant Simca, onderdeel van Chrysler Europe, meer dan twee miljoen exemplaren geproduceerd. De auto was in allerlei carrosserievormen; naast deze 3,99 meter lange bestelwagen waren er de drie- en vijfdeurs hatchback, stationwagen en pick-up. Ook de avontuurlijke Matra-Simca Rancho is op de 1100 gebaseerd. In Amerika is de auto verkocht als Simca 1204, maar het succes was daar minder groot.

Met de 1100 (intern Project 928 genoemd) was Simca voorloper op het gebied van compacte middenklassers met voorwielaandrijving en rondom onafhankelijke wielophanging. In 1967 wist nog niemand van de Volkswagen Golf en de Opel Kadett bracht zijn kracht destijds nog via de achterwielen over op het wegdek. Kleinere auto’s als de Mini en Renault 4 deden Simca besluiten om ook voor voorwielaandrijving te kiezen. Dit concept bracht meer binnenruimte en een betrouwbaar weggedrag. Opvallend was de zelfverzekerdheid van de fabrikant. In diverse landen wisten klanten zich verzekerd van twee jaar garantie (of 60.000 kilometer), een termijn van zes maanden was in de jaren zestig en zeventig normaal. Bij de verkiezing Auto van het Jaar 1968 behaalde de 1100 de derde plaats.

De 1100 werd voortgestuwd door een dwarsgeplaatste viercilinder benzinemotor met 944, 1.118, 1.204 of 1.294 cc. Door de invloed van Chrysler, de Amerikaanse eigenaar van Simca, waren de machines al geschikt voor loodvrije benzine. In 1977 werd met de Horizon de opvolger van de 1100 gepresenteerd en vanaf 1979 kreeg de 1100 na de overname van Simca door PSA de merknaam Talbot-Simca. In 1981 stopte de productie in het Franse Poissy, de bestelwagen hield het uit tot april 1985.

Henk Visscher van de gelijknamige Citroën-, DS- en Peugeot-dealer uit Culemborg heeft in zijn verzameling oldtimers een 1100 Fourgonnette VF2 uit november 1980. De auto rijdt als een gewone 1100 in personenuitvoering, al heeft de hoge opbouw wel invloed op de prestaties, het windgeruis en het brandstofverbruik. Voorin verschilt de bestelwagen ook niet van de andere modellen, achter de voorstoelen gaat echter een goed bruikbare laadruimte schuil die via twee deurtjes is te beladen. Met 50 pk is deze Simca geen vlotterik, maar in de stad is meekomen met het verkeer geen probleem en is de auto erg wendbaar. Met net iets meer dan 915 kilo heeft de 110 Fourgonnette VF2 geen last van overgewicht en dat komt het weggedrag ten goede. Comfort zit er genoeg in, al is het wel een beetje hobbelen zonder belading achterin. Bij veel bestelauto’s geldt: hoe meer vracht, des te zachter de vering.

Het is haast niet te geloven dat de 1100 vroeger op elke hoek van de straat stond. De jeugd van tegenwoordig kent het merk Simca niet eens meer. De weinig overgebleven exemplaren moeten dan ook gekoesterd worden.

Tekst: Arno Lommers

 

Technische gegevens:

Cilinderinhoud: 1.118 cc

Cilinders/Kleppen: 4/8

Max. vermogen: 50 pk bij 5.800 tpm

Max. koppel: 77 Nm bij 3.000 tpm

Acceleratie 0-100 km/h: 24 sec.

Topsnelheid: 130 km/h

Transmissie: handgeschakelde vierbak

Gem. verbruik: 9,0 l/100 km (1:11,1)

Gewicht: 915 kg

Nieuwprijs: f 12.500 / € 5.670

 

Plus

+ Grote laadruimte

+ Wendbaar in de stad

+ Herkenbaar ontwerp

Min

– Matige prestaties

– Niet zuinig

– Roestgevoeligheid

Henk en Gerard
Klantbeoordeling 10
"Ik ben zeer tevreden met dit autobedrijf. Ik woon in Amstelveen en voor alle beurten en APK keuring van mijn oude auto rij ik met liefde helemaal naar Culemborg. Dat zegt voldoende. Ik heb niets voor niets gekozen voor een Privat Lease auto via dit autobedrijf."
Beoordeeld door 491 klanten.
Waardering gemiddeld: 8.364
Ontvang de Visscher jubileumkrant per mail
211