Oldtimers en trouwauto’s huren
61-MH-09 (2)
61-MH-09 (6)
61-MH-09 (4)
61-MH-09 (3)
61-MH-09 (1)
61-MH-09 (5)

Simca 1100 ES automatique

Voorwaarden voor het huren van deze oldtimer:

•    De auto is zowel met als zonder chauffeur te huur.
•    Het is mogelijk dat wij de auto brengen en/of halen op een gewenste locatie.
•    De auto wordt altijd met een volle tank meegegeven.
•    Alle auto’s zijn All-Risk verzekerd met een eigen risico van € 500,-.
•    Het eigen risico kan niet worden afgekocht.
•    U mag de auto de dag na het huren nog, zonder extra kosten, terugbrengen tot 10 uur in de ochtend. Na dit tijdstip wordt een extra dagprijs in rekening gebracht.
•    De auto staat de afgesproken dag ’s ochtends vanaf 8 uur voor u gereed.
•    Alle auto’s worden uitgeleverd vanuit de vestiging Culemborg, Pascalweg 29.
•    Rijden in het buitenland is toegestaan. 
•    Pechhulp is niet inbegrepen (kan, uitsluitend op naam, worden afgesloten bij de ANWB of de KNAC, inclusief vervangend vervoer).
•    Bij vertrek vragen wij een huurovereenkomst te tekenen en een geldig rijbewijs te tonen.

Tarieven

 Dagprijs  € 250,-  Inclusief 50 km vrij rijden
 Weekendprijs*  € 500,-  Inclusief 100 km vrij rijden
 Meer gereden kilometers  € 0.50 per km  
 Brandstof  Vertrek met volle tank  Auto aftanken bij terugkeer
 Borgsom  € 500,-  Te voldoen voor vertrek
 Eigen risico bij schade  € 500,-  
 Chauffeur  € 20,- per uur  
 Auto afleveren op locatie  € 25,- + €1,- per km  

*Weekend: vrijdag ophalen, maandagochtend voor 10.00u retour.

Alle bedragen zijn inclusief BTW

Het verhaal van de Simca 1100 ES Automatique

De Simca 1100 kun je zien als de Peugeot 308 van tegenwoordig. Tussen 1967 en 1985 zijn er van dit succesnummer van de Franse autofabrikant Simca, onderdeel van Chrysler Europe, meer dan twee miljoen exemplaren geproduceerd. De auto was in allerlei carrosserievormen; je kon kiezen uit een drie- of vijfdeurs hatchback, stationwagen, pick-up en bestelwagen. Ook de avontuurlijke Matra-Simca Rancho is op de 1100 gebaseerd. In Amerika is de auto verkocht als Simca 1204, maar het succes was daar minder groot.

Met de 1100 (intern Project 928 genoemd) was Simca voorloper op het gebied van compacte middenklassers met voorwielaandrijving en rondom onafhankelijke wielophanging. In 1967 wist nog niemand van de Volkswagen Golf en de Opel Kadett bracht zijn kracht destijds nog via de achterwielen over op het wegdek. Kleinere auto’s als de Mini en Renault 4 deden Simca besluiten om ook voor voorwielaandrijving te kiezen. Dit concept bracht meer binnenruimte en een betrouwbaar weggedrag. Opvallend was de zelfverzekerdheid van de fabrikant. In diverse landen wisten klanten zich verzekerd van twee jaar garantie (of 60.000 kilometer), een termijn van zes maanden was in de jaren zestig en zeventig normaal. Bij de verkiezing Auto van het Jaar 1968 behaalde de 1100 de derde plaats.

De 1100 werd voortgestuwd door een dwarsgeplaatste viercilinder benzinemotor met 944, 1.118, 1.204 of 1.294 cc. Door de invloed van Chrysler, de Amerikaanse eigenaar van Simca, waren de machines al geschikt voor loodvrije benzine. Het interieur van de 3,94 meter lange hatchback bood plaats aan vijf personen, al is de auto naar hedendaagse maatstaven op de achterbank nogal krap. Wel is de bagageruimte met 370 liter mooi van formaat. In 1977 werd met de Horizon de opvolger van de 1100 gepresenteerd en vanaf 1979 kreeg de 1100 na de overname van Simca door PSA de merknaam Talbot-Simca. In 1981 stopte de productie in het Franse Poissy, de bestelwagenversie (VF2), onder andere bij de Nederlandse PTT erg populair, hield het uit tot april 1985.

Inmiddels is de 1100, net als vrijwel alle auto’s uit dit segment uit de jaren zeventig, uit het straatbeeld verdwenen. Aan roestbescherming deed men toen nauwelijks, waardoor de auto’s vaak niet ouder dan tien jaar werden. Daarnaast gaf de synchromesh van de versnellingsbak snel problemen. Door de gebrekkige olietoevoer naar de klepstoters klonk de motor als een bak met spijkers, maar het blok ging desondanks lang mee. Henk Visscher van de gelijknamige Citroën-, DS- en Peugeot-dealer uit Culemborg heeft in zijn verzameling oldtimers een 1100 ES Automatique uit juni 1976. De 61-MH-09 staat nog grotendeels in zijn originele lak en heeft slechts 23.000 kilometer gereden. Bijzonder is de semi-automaat van Ferodo met drie versnellingen (Exceptionnelle, Montage/Ville en Route). Zodra de bestuurder de pook beroert wordt er vanzelf ontkoppeld en kan het volgende verzet ingelegd worden. In het normale verkeer hoef je eigenlijk alleen de tweede en derde versnelling te gebruiken. Het gebrek aan een vierde gang is onbegrijpelijk want bij 80 km/h maakt de motor al flink wat toeren.

Dat de 1100 ES een van de meest luxe uitvoeringen in het programma was, wordt duidelijk als je op de met kunstleer beklede, maar zeer comfortabele stoelen gaat zitten. Ook een toerenteller is aan boord en in de grille heeft Simca verstralers gemonteerd. Het dashboard is gemaakt van hard plastic, maar vervelende trillingen of bijgeluiden brengt de nog maagdelijke testauto niet voort. Qua vering en demping presteert de 1100 uitstekend, het is een hele fijne auto om in te sturen. Stuurbekrachtiging was in 1976 nog geen normale zaak en straatjekeren gaat dan ook niet in een handomdraai, maar tijdens lekker toeren over binnenwegen is het een auto waar je je snel in thuis zult voelen. Tot 100 km/h zijn de prestaties best goed, maar een topsnelheid van 138 km/h is niet al te hoog.

Het is haast niet te geloven dat de 1100 vroeger op elke hoek van de straat stond. De jeugd van tegenwoordig kent het merk Simca niet eens meer. De weinig overgebleven exemplaren moeten dan ook gekoesterd worden. Deze ooit vooruitstrevende hatchback is nog altijd een fijne auto om mee onderweg te zijn en in combinatie met de semi-automaat ook nog eens gemakkelijk te berijden.

Tekst: Arno Lommers

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.118 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 58 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel: 84 Nm bij 3.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 18,3 sec.
Topsnelheid: 138 km/h
Transmissie: drietraps semi-automaat
Gem. verbruik: 9,5 l/100 km (1:10,5)
Gewicht: 920 kg
Nieuwprijs: f 13.314 / € 6.040

Plus
+ Herkenbaar ontwerp
+ Eenvoudige bediening
+ Comfortabel weggedrag

Min
– Beenruimte achterin
– Zware besturing
– Onzuinig

Henk en Gerard
Klantbeoordeling 10
"Ik ben zeer tevreden met dit autobedrijf. Ik woon in Amstelveen en voor alle beurten en APK keuring van mijn oude auto rij ik met liefde helemaal naar Culemborg. Dat zegt voldoende. Ik heb niets voor niets gekozen voor een Privat Lease auto via dit autobedrijf."
Beoordeeld door 491 klanten.
Waardering gemiddeld: 8.301
Ontvang de Visscher jubileumkrant per mail
211