Oldtimers en trouwauto’s huren
SG-VF-72 (2)
SG-VF-72 (3)
SG-VF-72 (6)
SG-VF-72 (7)
SG-VF-72 (1)
SG-VF-72 (5)
SG-VF-72 (4)

Peugeot 205 GTI cabriolet

Welkom bij deze oldtimer, net als de andere oltimers een uniek exemplaar. 
Prijs per dag €250, - inclusief btw

Lees hier de algemene voorwaarden voor het huren van een oldtimer:

• De meeste oldtimers zijn zonder chauffeur te huur, enige oldtimers kunnen door de oude bediening niet zonder een ervaren chauffeur verhuurd worden. De kosten hiervoor zitten in de genoemde prijs per dag verwerkt en dit wordt vermeld bij de omschrijving.
• Een chauffeur inhuren is mogelijk voor € 20,- per uur.
• Per dag mag er 50 kilometer worden gereden welke in de prijs inbegrepen is. De prijs per extra gereden kilometer is vanaf € 0,30 cent.
• Er is een mogelijkheid dat wij de auto halen en/of brengen op locatie. De kosten voor transport binnen Nederland bedragen 1 euro per kilometer.
• De oldtimer wordt altijd met een volle tank meegegeven. Bij terugkomst zal met een gemiddelde van 1 liter op 9 kilometer de brandstof worden doorbelast.
• Alle oldtimers zijn all-risk verzekerd met een eigen risico van € 500,-, deze is niet afkoopbaar.
• De genoemde prijs per dag is inclusief btw.
• Bij ons mag u de oldtimer de dag na het huren nog kosteloos terugbrengen tot 10 uur in de ochtend. Na die tijd wordt een extra dagprijs in rekening gebracht.
• De oldtimer staat de afgesproken dag ’s ochtends vanaf 8 uur voor u klaar.
• De oldtimers worden uitgeleverd vanuit de vestiging Culemborg.

Het verhaal van de Peugeot 205 GTI 

Snelle GTI met open dak

Medio jaren tachtig speelde je als automerk niet mee zonder compacte hot hatch. Uit alle windstreken kwamen ze op ons af. Engeland, Frankrijk, Duitsland, Japan, snelle bommetjes op basis van de gewone burgermansuitvoeringen werden door fabrikanten uit diverse autonaties naar voren geschoven. Vaak met succes, maar er zijn ook modellen die het onderspit delfden. De 205 GTI van Peugeot was zo’n populaire snellerik en is dat vandaag de dag nog. Nog mooier is dat Peugeot deze auto onder de noemer CTI ook als cabriolet geleverd heeft.

Tegenwoordig kom je de meeste snelle en lichte autootjes van toen met toevoegingen als GSI (Opel Corsa/Kadett), GTI (Volkswagen Golf) en GTti (Daihatsu Charade) nauwelijks meer tegen in originele staat. De meeste zijn ten onder gegaan aan wanstaltige tuningspraktijken en eigenaren die het niet zo nauw namen met het onderhoud. Bovendien zijn al deze modellen er nooit als cabriolet geweest. Van de in 1983 geïntroduceerde 205 kwam Peugeot een jaar later met de GTI-uitvoering op de markt en de cabriolet stond voor 1986 op het programma. Pininfarina uit Italië is verantwoordelijk voor het ontwerp van de 205 zonder dak. Optisch is de snelste 205 herkenbaar aan zwarte kunststof randen langs de wielkasten, sportieve bumpers en een verlaagd onderstel. Net als de driedeurs 205 GTI had de CTI een 1.580 cc injectiemotor met 115 pk, later vervangen door de sterkere 1,9 liter. De 205 Cabriolet CTI 1.9 van Henk Visscher is in december 1989 afgeleverd.

We vertrekken rustig, de olietemperatuur van de motor is nog niet hoog genoeg om direct het volle potentieel te benutten. Van nerveusheid is echter ook nu geen sprake, de 205 CTI 1.9 laat het zich allemaal welgevallen. Peugeot is meester in het bouwen van onderstellen met een goede combinatie van comfort en sportiviteit, zo ook bij deze cabriolet. Uiteraard voel je wat er onder de banden doorgaat, maar samen met de fijne sportstoelen worden korte oneffenheden goed opgevangen. Ook voel je dat de carrosserie minder stijf is dan die van de hatchback. De onbekrachtigde besturing voelt direct en vrij zwaar aan, maar serieuze dynamiek ontbeert de installatie. Datzelfde geldt ook voor de vijfbak met lange schakelwegen die net zo goed in een 205 1.1 had kunnen zitten. De ruimte aan boord van de 205 Cabriolet doet er bij zo’n snel bommetje minder toe, maar desondanks stellen we vast dat het op de achterbank voor korte tijd best uit te houden is. De bagageruimte is klein en het klepje geeft toegang tot een smal luikje, net een brievenbus.

Klaar voor het echte werk, de techniek is op bedrijfstemperatuur. Ondanks zijn leeftijd reageert viercilinder bij elk toerental vinnig op het gas. Vooral tussen de drie- en vijfduizend omwentelingen per minuut heeft de 205 het ontzettend naar zijn zin. Onder het genot van een heerlijk rauw uitlaatgeluid zijn vooral binnenwegen een heerlijkheid. Ongegeneerd laat het slechts 930 kilo wegende wagentje zich van bocht naar bocht sturen, telkens gevolgd door snel accelereren op de rechte stukken. Tijdens zulke escapades is de wat minder sportieve besturing eigenlijk wel fijn, van nerveuze aandrijfkrachten in het stuur is geen sprake. Zonder protest laat de Peugeot zich plaatsen waar jij hem hebben wilt. Wat een heerlijk gooi en smijt gebakje is dit! Tijdens de test was het asfalt kurkdroog, maar er gaan verhalen dat het op natte wegen uitkijken is. Wees dus goed voorbereid.

’s Zomers is de cabriolet nog veel leuker dan de dichte driedeurs 205! Het aanbod goede exemplaren is de laatste jaren flink uitgedund en zeker de tot de verbeelding sprekende rode auto’s zijn nauwelijks meer te vinden.

Tekst: Arno Lommers

 

Technische gegevens:

Cilinderinhoud: 1.905 cc

Cilinders/Kleppen: 4/8

Max. vermogen: 105 pk bij 6.000 tpm

Max. koppel: 142 Nm bij 3.000 tpm

Acceleratie 0-100 km/h: 10,6 sec.

Topsnelheid: 185 km/h

Transmissie: handgeschakelde vijfbak

Gem. verbruik: 8,7 l/100 km (1:11,5)

Gewicht: 930 kg

Nieuwprijs: f 47.430 / € 21.520

 

Plus

+ Vinnige motor

+ Hoge prestaties, laag gewicht

+ Combinatie comfort/sportiviteit

Min

– Lange schakelwegen

– Kleine bagageruimte

– Carrosserie niet erg stijf


Prijs: € 250, - per dag
Henk en Gerard
Klantbeoordeling 10
"Ik ben zeer tevreden met dit autobedrijf. Ik woon in Amstelveen en voor alle beurten en APK keuring van mijn oude auto rij ik met liefde helemaal naar Culemborg. Dat zegt voldoende. Ik heb niets voor niets gekozen voor een Privat Lease auto via dit autobedrijf."
Beoordeeld door 584 klanten.
Waardering gemiddeld: 8.421
Ontvang de Visscher jubileumkrant per mail
211