Oldtimers en trouwauto’s huren
28-EK-28 (2)
28-EK-28 (3)
28-EK-28 (4)
28-EK-28 (5)
28-EK-28 (6)
28-EK-28 (7)
28-EK-28 (1)

Peugeot 203

Voorwaarden voor het huren van deze oldtimer:

•    De auto is zowel met als zonder chauffeur te huur.
•    Het is mogelijk dat wij de auto brengen en/of halen op een gewenste locatie.
•    De auto wordt altijd met een volle tank meegegeven.
•    Alle auto’s zijn All-Risk verzekerd met een eigen risico van € 500,-.
•    Het eigen risico kan niet worden afgekocht.
•    U mag de auto de dag na het huren nog, zonder extra kosten, terugbrengen tot 10 uur in de ochtend. Na dit tijdstip wordt een extra dagprijs in rekening gebracht.
•    De auto staat de afgesproken dag ’s ochtends vanaf 8 uur voor u gereed.
•    Alle auto’s worden uitgeleverd vanuit de vestiging Culemborg, Pascalweg 29.
•    Rijden in het buitenland is toegestaan. 
•    Pechhulp is niet inbegrepen (kan, uitsluitend op naam, worden afgesloten bij de ANWB of de KNAC, inclusief vervangend vervoer).
•    Bij vertrek vragen wij een huurovereenkomst te tekenen en een geldig rijbewijs te tonen.

Tarieven

 Dagprijs  € 300,-  Inclusief 50 km vrij rijden
 Weekendprijs*  € 600,-  Inclusief 100 km vrij rijden
 Meer gereden kilometers  € 0.45 per km  
 Brandstof  Vertrek met volle tank  Auto aftanken bij terugkeer
 Borgsom  € 500,-  Te voldoen voor vertrek
 Eigen risico bij schade  € 500,-  
 Chauffeur  € 20,- per uur  
 Auto afleveren op locatie  € 25,- + €1,- per gereden km  

*Weekend: vrijdag ophalen, maandagochtend voor 10.00u retour.

Alle bedragen zijn inclusief BTW

Het verhaal van de Peugeot 203 

Eerste naoorlogse Peugeot

De 203 is het eerste naoorlogse model van Peugeot. Tussen 1949 (het productie-einde van de 202) en 1954 (lancering van de 403) was het zelfs het enige model dat men voerde. De 203 was een opvallend moderne, gestroomlijnde auto en de eerste Peugeot met een zelfdragende constructie. Ook de 1.290 cc viercilinder was nieuw ontworpen. In de loop der jaren zijn ook fuseebesturing, een gesynchroniseerde versnellingsbak en onafhankelijke wielophanging toegevoegd.

De 203 had groot succes in duurritten. In 1953 wonnen Andre Mercier en Charles de Cortanze in 17 dagen een race van 15.000 kilometer van Parijs naar Kaapstad. Deze rit onderstreepte ook de zuinigheid van de auto: met een volle tank haalde je 900 kilometer. In hetzelfde jaar werd in Australië de Redex-race gereden, die ook gewonnen werd. Alle elf gestarte wagens kwamen aan, wat de naam van Peugeot ‘Down Under’ vestigde.

Inmiddels is de 203, net als vrijwel alle auto’s uit dit segment uit de jaren vijftig en zestig, uit het straatbeeld verdwenen. Aan roestbescherming deed men toen nauwelijks, waardoor de auto’s vaak niet ouder dan tien jaar werden. Henk Visscher van de gelijknamige Citroën-, DS- en Peugeot-dealer uit Culemborg heeft in zijn verzameling oldtimers een prachtige 203 uit juni 1957. Tussen 1949 en 1960 zijn er 685.828 stuks van deze succesvolle leeuw geproduceerd. De 203 oogt bijna statig met zijn rechthoekige neus, driehoekige motorap en bolle wielkasten. De daklijn is mooi afgerond en gaat in een lijn over in de achterkant.

Binnenin zit je dicht op de voorruit, wat gebruikelijk was bij auto’s uit de jaren vijftig. Een tweespaaks stuur, snelheidsmeter en wat kleine knopjes moeten de bediening van de 203 eenvoudig maken. Ook bij deze auto zien we een geheel vrije vloer, de schakeling zit aan de stuurkolom. Hiermee omgaan vergt gewenning. Vreselijk hard gaat het niet, maar de beleving is totaal anders dan in een hedendaagse auto. Al snel wint de auto je vertrouwen en kun je lezen en schrijven met deze Fransman. Iedereen kijkt je na en het is simpelweg erg leuk om hiermee door dorpjes te rijden en naar mensen te zwaaien.

De 203 heeft karakter, daar kun je niet omheen. Snelwegen zijn niet aan hem besteed, de topsnelheid ligt rond de 120 km/h. Met 35 pk uit 1.290 cc zijn hooguit B-wegen zijn habitat, want op hogere snelheden stijgt ook het brandstofverbruik navenant. Tegenwoordig is een 203 een zeldzaamheid, goede exemplaren brengen dan ook veel geld op. Mocht je er een aangeschaft hebben, zet hem dan ook zeker binnen, tenzij de auto een anti-roestbehandeling heeft ondergaan. Bewaar deze klassieker als auto voor evenementen en dagjes uit. Geniet van zijn karakter en de reacties die mensen geven!

Tekst: Arno Lommers

 

Technische gegevens:

Cilinderinhoud: 1.290 cc

Cilinders/Kleppen: 4/8

Max. vermogen: 45 pk bij 4.500 tpm

Max. koppel: 80 Nm bij 2.500 tpm

Acceleratie 0-100 km/h: 32,0 sec.

Topsnelheid: 120 km/h

Transmissie: handgeschakelde vierbak

Gem. verbruik: 9,0 l/100 km (1:11,1)

Gewicht: 980 kg

Nieuwprijs: f 6.000/ € 2.720

 

Plus

+ Zeer eigenzinnige vormgeving

+ Comfortabel meubilair

+ Redelijke prestaties

Min

– Hoog brandstofverbruik

– Hoog geluidsniveau

– Roestgevoeligheid

Visscher Autoschade
Rijksstraatweg 9A
4197 BA BUURMALSEN
T: 0345 - 57 56 44
Openingstijden:
ma t/m vr8:00-18:00
za8:00-11:30
Toon op kaart
Henk en Gerard
Klantbeoordeling 10
"Ik ben zeer tevreden met dit autobedrijf. Ik woon in Amstelveen en voor alle beurten en APK keuring van mijn oude auto rij ik met liefde helemaal naar Culemborg. Dat zegt voldoende. Ik heb niets voor niets gekozen voor een Privat Lease auto via dit autobedrijf."
Beoordeeld door 491 klanten.
Waardering gemiddeld: 8.325
Ontvang de Visscher jubileumkrant per mail
211