Oldtimers en trouwauto’s huren
28-EK-28 (2)
28-EK-28 (3)
28-EK-28 (4)
28-EK-28 (5)
28-EK-28 (6)
28-EK-28 (7)
28-EK-28 (1)

Peugeot 203

Welkom bij deze oldtimer, net als de andere oltimers een uniek exemplaar. 
Prijs per dag €300, - inclusief btw

Lees hier de algemene voorwaarden voor het huren van een oldtimer:

• De meeste oldtimers zijn zonder chauffeur te huur, enige oldtimers kunnen door de oude bediening niet zonder een ervaren chauffeur verhuurd worden. De kosten hiervoor zitten in de genoemde prijs per dag verwerkt en dit wordt vermeld bij de omschrijving.
• Een chauffeur inhuren is mogelijk voor € 20,- per uur.
• Per dag mag er 50 kilometer worden gereden welke in de prijs inbegrepen is. De prijs per extra gereden kilometer is vanaf € 0,30 cent.
• Er is een mogelijkheid dat wij de auto halen en/of brengen op locatie. De kosten voor transport binnen Nederland bedragen 1 euro per kilometer.
• De oldtimer wordt altijd met een volle tank meegegeven. Bij terugkomst zal met een gemiddelde van 1 liter op 9 kilometer de brandstof worden doorbelast.
• Alle oldtimers zijn all-risk verzekerd met een eigen risico van € 500,-, deze is niet afkoopbaar.
• De genoemde prijs per dag is inclusief btw.
• Bij ons mag u de oldtimer de dag na het huren nog kosteloos terugbrengen tot 10 uur in de ochtend. Na die tijd wordt een extra dagprijs in rekening gebracht.
• De oldtimer staat de afgesproken dag ’s ochtends vanaf 8 uur voor u klaar.
• De oldtimers worden uitgeleverd vanuit de vestiging Culemborg.

Het verhaal van de Peugeot 203 

 

Eerste naoorlogse Peugeot

De 203 is het eerste naoorlogse model van Peugeot. Tussen 1949 (het productie-einde van de 202) en 1954 (lancering van de 403) was het zelfs het enige model dat men voerde. De 203 was een opvallend moderne, gestroomlijnde auto en de eerste Peugeot met een zelfdragende constructie. Ook de 1.290 cc viercilinder was nieuw ontworpen. In de loop der jaren zijn ook fuseebesturing, een gesynchroniseerde versnellingsbak en onafhankelijke wielophanging toegevoegd.

De 203 had groot succes in duurritten. In 1953 wonnen Andre Mercier en Charles de Cortanze in 17 dagen een race van 15.000 kilometer van Parijs naar Kaapstad. Deze rit onderstreepte ook de zuinigheid van de auto: met een volle tank haalde je 900 kilometer. In hetzelfde jaar werd in Australië de Redex-race gereden, die ook gewonnen werd. Alle elf gestarte wagens kwamen aan, wat de naam van Peugeot ‘Down Under’ vestigde.

Inmiddels is de 203, net als vrijwel alle auto’s uit dit segment uit de jaren vijftig en zestig, uit het straatbeeld verdwenen. Aan roestbescherming deed men toen nauwelijks, waardoor de auto’s vaak niet ouder dan tien jaar werden. Henk Visscher van de gelijknamige Citroën-, DS- en Peugeot-dealer uit Culemborg heeft in zijn verzameling oldtimers een prachtige 203 uit juni 1957. Tussen 1949 en 1960 zijn er 685.828 stuks van deze succesvolle leeuw geproduceerd. De 203 oogt bijna statig met zijn rechthoekige neus, driehoekige motorap en bolle wielkasten. De daklijn is mooi afgerond en gaat in een lijn over in de achterkant.

Binnenin zit je dicht op de voorruit, wat gebruikelijk was bij auto’s uit de jaren vijftig. Een tweespaaks stuur, snelheidsmeter en wat kleine knopjes moeten de bediening van de 203 eenvoudig maken. Ook bij deze auto zien we een geheel vrije vloer, de schakeling zit aan de stuurkolom. Hiermee omgaan vergt gewenning. Vreselijk hard gaat het niet, maar de beleving is totaal anders dan in een hedendaagse auto. Al snel wint de auto je vertrouwen en kun je lezen en schrijven met deze Fransman. Iedereen kijkt je na en het is simpelweg erg leuk om hiermee door dorpjes te rijden en naar mensen te zwaaien.

De 203 heeft karakter, daar kun je niet omheen. Snelwegen zijn niet aan hem besteed, de topsnelheid ligt rond de 120 km/h. Met 35 pk uit 1.290 cc zijn hooguit B-wegen zijn habitat, want op hogere snelheden stijgt ook het brandstofverbruik navenant. Tegenwoordig is een 203 een zeldzaamheid, goede exemplaren brengen dan ook veel geld op. Mocht je er een aangeschaft hebben, zet hem dan ook zeker binnen, tenzij de auto een anti-roestbehandeling heeft ondergaan. Bewaar deze klassieker als auto voor evenementen en dagjes uit. Geniet van zijn karakter en de reacties die mensen geven!

Tekst: Arno Lommers

 

Technische gegevens:

Cilinderinhoud: 1.290 cc

Cilinders/Kleppen: 4/8

Max. vermogen: 45 pk bij 4.500 tpm

Max. koppel: 80 Nm bij 2.500 tpm

Acceleratie 0-100 km/h: 32,0 sec.

Topsnelheid: 120 km/h

Transmissie: handgeschakelde vierbak

Gem. verbruik: 9,0 l/100 km (1:11,1)

Gewicht: 980 kg

Nieuwprijs: f 6.000/ € 2.720

 

Plus

+ Zeer eigenzinnige vormgeving

+ Comfortabel meubilair

+ Redelijke prestaties

Min

– Hoog brandstofverbruik

– Hoog geluidsniveau

– Roestgevoeligheid


Prijs: € 300, - per dag
Visscher Autoschade
Rijksstraatweg 9A
4197 BA BUURMALSEN
T: 0345 - 57 56 44
Openingstijden:
ma t/m vr8:00-18:00
za8:00-11:30
Toon op kaart
Henk en Gerard
Klantbeoordeling 10
"Ik ben zeer tevreden met dit autobedrijf. Ik woon in Amstelveen en voor alle beurten en APK keuring van mijn oude auto rij ik met liefde helemaal naar Culemborg. Dat zegt voldoende. Ik heb niets voor niets gekozen voor een Privat Lease auto via dit autobedrijf."
Beoordeeld door 584 klanten.
Waardering gemiddeld: 8.421
Ontvang de Visscher jubileumkrant per mail
211