Oldtimers en trouwauto’s huren
DSC_0061
DSC_0066
DSC_0064
DSC_0062
DSC_0063
DSC_0068
DSC_0067

Fiat 127

Voorwaarden voor het huren van deze oldtimer:

• Opvallen doe je met deze schitterende Fiat 127. Deze oldtimer is uitsluitend beschikbaar voor de ‘statische’ verhuur. Dit houdt in dat er niet zelf mee gereden mag worden. Uitzonderingen hierop, zijn na overleg mogelijk.
• De Fiat 127 wordt gebracht en/of opgehaald op locatie.
  De kosten voor transport binnen Nederland bedragen € 1,- per km. Hierbij geldt een start tarief van € 50,-. Alle oldtimers worden uitgeleverd vanuit de vestiging Culemborg.
• De oldtimer wordt altijd met een volle tank meegegeven.
• Alle oldtimers zijn All-Risk verzekerd met een eigen risico van € 500,-
  Het eigen risico kan niet worden afgekocht.

Dagprijs: € 300, -
Weekendprijs : € 600,- (vrijdagmiddag ophalen, maandagmorgen voor 10.00 u retour)

Alle bedragen zijn inclusief BTW.

Borgsom (te voldoen voor vertrek):
Eigen risico + dagprijs. Verrekening vindt plaats na terugkomst.

Het verhaal van de Fiat 127

Gloednieuwe auto van het jaar 1972

Soms kom je iets bijzonders tegen waarvan je niet wist dat het zou kunnen bestaan. Wat dacht je van een gloednieuwe Fiat 127, in 1972 verkozen Auto van het Jaar. Een Deens exemplaar met nog geen 100 kilometer op de teller. Daar moet wel een apart verhaal achter schuilen. De meeste van de vijf miljoen 127’jes die tussen 1971 en 1987 zijn gebouwd hebben het tijdelijke al lang en breed voor het eeuwige verruild, maar de 127 900 L van Henk Visscher zal niet zo snel naar een demontagebedrijf verhuizen.

Op basis van de 128 begint Fiat halverwege de jaren zestig met de ontwikkeling van een kleiner model dat vanaf het begin zowel in Italië als in Spanje zou moeten worden gebouwd. De 127 gold als de opvolger van de Fiat 850. De productie eindigde in 1983 na de introductie van de Uno, die eveneens de titel Auto van het Jaar won. In Spanje werd het model nog tot 1986 doorgebouwd als Seat Fura en op sommige Europese markten bleef de 127 nog leverbaar tot 1987. In 1977 werd de 127 vernieuwd, net als in 1982. In feite was het derde en laatste model niets meer dan een tweede serie met een wat modernere afwerking.

Deze 127 in de kleur Verde Brillante uit december 1980 met nog geen 100 kilometer op de teller is afkomstig van Fiat-dealer Jens Sørenson uit het Deense Kolding. In 1981 moest de dealer sluiten en ging men verder met de verkoop van Iveco-trucks. Er bleven meer dan 200 nieuwe auto’s en inruilers van diverse Italiaanse en andere merken staan en na het overlijden van Jens is zijn zoon Kjeld de verstofte auto’s gaan verkopen.

Met de kleine sleutelt zwengelen we de 903 cc viercilinder aan, choken is nauwelijks nodig. De pedaaltjes in de voetenbak vechten onderling om de gunst van de liefst niet al te breed geschoeide bestuurder en voorzichtig komt de 127 in beweging. De eerste meters nog wat twijfelend, maar al gauw knort de motor tevreden. Gezien de kilometerstand gaan we maar een klein stukje om, het verantwoordelijkheidsgevoel om de Fiat weer heelhuids terug te brengen speelt hierbij een grote rol. In alles is de 127 klein geschapen. Je zit op minuscule stoeltjes, die overigens een redelijke ondersteuning bieden, achterin is nauwelijks plek voor een kind van acht jaar oud. Daarentegen valt de kofferruimte voor een 3,65 meter kort autootje niet tegen.

Dit exemplaar staat genoteerd voor 660 kilo en ondanks dat de inrijprocedure nog lang niet voltooid is, komt de 127 prima vooruit. De pook van de vierbak gaat met klik-klak bewegingen door de verzetten en de remmen zijn prima te doseren. Ook op de besturing valt onder stadse omstandigheden weinig aan te merken. Geen heftig zelfcentrerend effect en alleen tijdens parkeren merk je dat er geen bekrachtiging aan boord is. Korte oneffenheden geeft het onderstel stevig door, maar over het algemeen valt het prima uit te houden in de Fiat. In bochten is de voorwielaandrijver redelijk neutraal en de overhelneigingen worden in toom gehouden. Harder dan 80 km/h hebben we niet gereden, maar sowieso krijg je bij die snelheden al een flinke bak motorlawaai om je oren. Bovendien staat de auto nog op zijn eerste banden van inmiddels 37 jaar oud.

Er zijn nog maar weinig Fiats 127 over en een exemplaar als deze zul je al helemaal nooit meer tegenkomen. Als er iets uniek is, dan deze Italiaan die eigenlijk in Denemarken de weg op had moeten gaan. Zijn toekomst zag er anders uit en ondertussen is hij geslaagd voor het inburgeringsexemamen in Nederland. Rijdend zul je hem echter niet tegenkomen op Neerlands wegen, deze rijtest was slechts een grote uitzondering.

Tekst: Arno Lommers

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 903 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 45 pk bij 5.600 tpm
Max. koppel: 64 Nm bij 3.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 19,1 sec.
Topsnelheid: 135 km/h
Transmissie: handgeschakelde vierbak
Gem. verbruik: 7,4 l/100 km (1:13,5)
Gewicht: 660 kg
Lengte/breedte/hoogte: 3,64/1,53/1,36 meter

Nieuwprijs: f 11.515 / € 5.225 (Nederlandse prijs)
Huidige waarde: € 12.000

Productieaantal tussen 1971-1987: 5.124.289 stuks

Plus
+ Geinig getekend model
+ Ontzettend laag gewicht
+ Uniek, maagdelijk en nieuw

Min
– Kleine stoelen
– Beenruimte achterin
– Ongeschikt voor snelweg


Prijs: € 300, - per dag
Henk en Gerard
Klantbeoordeling 10
"Ik ben zeer tevreden met dit autobedrijf. Ik woon in Amstelveen en voor alle beurten en APK keuring van mijn oude auto rij ik met liefde helemaal naar Culemborg. Dat zegt voldoende. Ik heb niets voor niets gekozen voor een Privat Lease auto via dit autobedrijf."
Beoordeeld door 584 klanten.
Waardering gemiddeld: 8.389
Ontvang de Visscher jubileumkrant per mail
211