Oldtimers en trouwauto’s huren
07-XY-12 (3)
07-XY-12 (2)
07-XY-12 (5)
07-XY-12 (4)
07-XY-12 (1)

Citroen GS 1220 Pallas

Welkom bij deze oldtimer, net als de andere oltimers een uniek exemplaar. 
Prijs per dag €250, - inclusief btw

Lees hier de algemene voorwaarden voor het huren van een oldtimer:

• De meeste oldtimers zijn zonder chauffeur te huur, enige oldtimers kunnen door de oude bediening niet zonder een ervaren chauffeur verhuurd worden. De kosten hiervoor zitten in de genoemde prijs per dag verwerkt en dit wordt vermeld bij de omschrijving.
• Een chauffeur inhuren is mogelijk voor € 20,- per uur.
• Per dag mag er 50 kilometer worden gereden welke in de prijs inbegrepen is. De prijs per extra gereden kilometer is vanaf € 0,30 cent.
• Er is een mogelijkheid dat wij de auto halen en/of brengen op locatie. De kosten voor transport binnen Nederland bedragen 1 euro per kilometer.
• De oldtimer wordt altijd met een volle tank meegegeven. Bij terugkomst zal met een gemiddelde van 1 liter op 9 kilometer de brandstof worden doorbelast.
• Alle oldtimers zijn all-risk verzekerd met een eigen risico van € 500,-, deze is niet afkoopbaar.
• De genoemde prijs per dag is inclusief btw.
• Bij ons mag u de oldtimer de dag na het huren nog kosteloos terugbrengen tot 10 uur in de ochtend. Na die tijd wordt een extra dagprijs in rekening gebracht.
• De oldtimer staat de afgesproken dag ’s ochtends vanaf 8 uur voor u klaar.
• De oldtimers worden uitgeleverd vanuit de vestiging Culemborg.

Het verhaal van de Citroën GS 

Auto van het Jaar 1971 nog steeds vooruitstrevend

Bijna 2,5 miljoen stuks zijn er van de Citroën GS en GSA gebouwd. Dit model vulde het gat tussen de Ami en DS op. In oktober 1970 is de GS geïntroduceerd, waarna de auto in 1971 voor de neus van de Volkswagen K70 en zijn sportieve broer Citroën SM de titel Auto van het Jaar wegkaapte. Het waren in Frankrijk vooral concurrenten als de Peugeot 204, Renault 12 en Simca 1100 die moesten opboksen tegen de GS. Wij rijden met een GS Pallas.

De voorwielaangedreven GS (Grande Série) is ontworpen door Robert Opron. De jury van de Auto van het Jaar was vooral gecharmeerd van het feit dat Citroën een aerodynamisch getekende auto met vooruitstrevende techniek tegen een schappelijke prijs aanbood. Helaas kwamen na verloop van tijd de slechte afwerkingskwaliteit, de onderbemeten basismotoren en slechte roestbescherming bovendrijven. Een jaar na de introductie werd in september 1971 het gamma uitgebreid met de GS Break. Met ingang van september 1979 (modeljaar 1980) wijzigde de typenaam in GSA (Grande Série Athlète). Vanaf die tijd monteerde Citroën een grote achterklep en een ander dashboard.

Onder de motorkap monteerde Citroën lichtmetalen luchtgekoelde viercilinder boxermotoren met een inhoud van 1.015, 1.129, 1.220 en 1.299 cc. Het vermogen liep uit een van 54 tot 65 pk. Standaard was een handgeschakelde vier- of vijfbak, een drietraps halfautomaat stond in de optielijst. Vanaf maart 1974 was de GS Birotor leverbaar. Deze uitvoering werd aangedreven door een 105 pk sterke wankelmotor met twee schijven van Comotor, een gemeenschappelijke onderneming van Citroën en NSU). De motor was een doorontwikkeling van de machine uit de NSU Ro 80. In een jaar tijd zijn er slechts 847 stuks van de GS Birotor geleverd.

De aflossing van de GSA begon met de komst van de BX in september 1982 en de BX Break bijna drie jaar later. Als gunstig alternatief bleef de GSA tot medio 1985 leverbaar, voor de GSA Break viel het doek een jaar later. De testauto is een luxueuze GS Pallas die in april 1977 in het Zuid-Franse Apt (Vaucluse) vlakbij Roussillon afgeleverd is aan zijn eerste eigenaar. Het is een prachtig exemplaar in de kleur Beige Gazelle, werkelijk zo goed als nieuw.

De GS ziet er niet alleen anders uit dan de concurrentie uit de jaren zeventig, hij geeft ook een uniek rijgevoel. De 4,12 meter lange auto is gezegend met een perfect stabiel rijgedrag, mede dankzij de hydraulische vering. In snelle bochten mag de koets dan flink overhellen, je krijgt de GS totaal niet uit zijn koers en de onbekrachtigde besturing laat precies weten waar de grens ligt. Qua prestaties is de 1.222 cc boxermotor geen geweldenaar en bij gas loslaten bokt hij wat, maar door de prettig direct schakelende vierbak op de juiste manier te bedienen kom je prima vooruit. Ondertussen ratelt de viercilinder in het vooronder dat het een lieve lust is en komt er echt een gevoel van rijplezier bovendrijven.

Zoals het een Citroën betaamt slokt de vering alle mogelijke oneffenheden zonder moeite op, alleen op lange welvingen zouden kinderen op de achterbank zeeziek kunnen worden. In zulke situaties begint de GS al gauw te deinen, dat moet maar net je smaak zijn. Parkeren is een flinke klus zonder stuurbekrachtiging en denk eraan dat de handrem als een handgreep uit het dashboard getrokken moet worden. Onder de typische achterklep gaat een vierkant bagageruim van 465 liter schuil, genoeg voor een gezin van vier personen. Ook de achterste inzittenden krijgen genoeg hoofd- en beenruimte voorgeschoteld en zitten op net zulke zachte kussens als de voorpassagiers. De testauto mag dan de meest luxe GS Pallas zijn, ook de andere uitvoeringen hebben heerlijke fauteuils. Wat afwerking van het uniek vormgegeven dashboard betreft zijn er merken die destijds meer verfijnde materialen gebruikten, veel knopjes voelen alsof ze op elk moment af kunnen breken.

Met de mening van de juryleden van de verkiezing Auto van het Jaar 1971 zijn we het anno 2016 nog steeds eens. De GS is een aerodynamisch en uniek vormgegeven auto met prachtige (maar onderhoudsgevoelige) techniek tegen een schappelijke prijs. Vooral het weggedrag valt in de smaak, de GS ligt zowel zeer comfortabel als ontzettend stabiel. Samen met het ruime interieur en de prettige bediening maakt dit deze Fransoos een heerlijk vervoermiddel.

Tekst: Arno Lommers

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.222 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 60 pk bij 5.750 tpm
Max. koppel: 87 Nm bij 3.250 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 16,1 sec.
Topsnelheid: 151 km/h
Transmissie: handgeschakelde vierbak
Gem. verbruik: 9,2 l/100 km (1:10,9)
Gewicht: 890 kg
Lengte/breedte/hoogte: 4,12/1,61/1,35 meter

Nieuwprijs: f 16.500 / € 7.485 (Nederlandse prijs)
Huidige waarde: € 12.000

Productieaantal tussen 1970-1986: 2.474.504 stuks (GS en GSA)
 

Plus
+ Zeer goede wegligging
+ Zeer comfortabel
+ Ruim interieur

Min
– Onpraktische achterklep
– Onderhoudsgevoelige techniek
– Goede exemplaren zeer zeldzaam


Prijs: € 250, - per dag
Henk en Gerard
Klantbeoordeling 10
"Ik ben zeer tevreden met dit autobedrijf. Ik woon in Amstelveen en voor alle beurten en APK keuring van mijn oude auto rij ik met liefde helemaal naar Culemborg. Dat zegt voldoende. Ik heb niets voor niets gekozen voor een Privat Lease auto via dit autobedrijf."
Beoordeeld door 584 klanten.
Waardering gemiddeld: 8.421
Ontvang de Visscher jubileumkrant per mail
211