Oldtimers en trouwauto’s huren
AR-32-06 (2)
AR-32-06 (8)
AR-32-06 (1)
AR-32-06 (3)
AR-32-06 (4)
AR-32-06 (7)
AR-32-06 (6)
AR-32-06 (5)

Citroën Traction Avant 11 BL

Welkom bij deze oldtimer, net als de andere oltimers een uniek exemplaar. 
Prijs per dag €300, - inclusief btw

Lees hier de algemene voorwaarden voor het huren van een oldtimer:

• De meeste oldtimers zijn zonder chauffeur te huur, enige oldtimers kunnen door de oude bediening niet zonder een ervaren chauffeur verhuurd worden. De kosten hiervoor zitten in de genoemde prijs per dag verwerkt en dit wordt vermeld bij de omschrijving.
• Een chauffeur inhuren is mogelijk voor € 20,- per uur.
• Per dag mag er 50 kilometer worden gereden welke in de prijs inbegrepen is. De prijs per extra gereden kilometer is vanaf € 0,30 cent.
• Er is een mogelijkheid dat wij de auto halen en/of brengen op locatie. De kosten voor transport binnen Nederland bedragen 1 euro per kilometer.
• De oldtimer wordt altijd met een volle tank meegegeven. Bij terugkomst zal met een gemiddelde van 1 liter op 9 kilometer de brandstof worden doorbelast.
• Alle oldtimers zijn all-risk verzekerd met een eigen risico van € 500,-, deze is niet afkoopbaar.
• De genoemde prijs per dag is inclusief btw.
• Bij ons mag u de oldtimer de dag na het huren nog kosteloos terugbrengen tot 10 uur in de ochtend. Na die tijd wordt een extra dagprijs in rekening gebracht.
• De oldtimer staat de afgesproken dag ’s ochtends vanaf 8 uur voor u klaar.
• De oldtimers worden uitgeleverd vanuit de vestiging Culemborg.

Het verhaal van de Citroën Traction Avant 

Eerste in serie geproduceerde voorwielaandrijver

De Traction Avant was een zeer innovatieve auto die vanaf 1934 door Citroën werd geproduceerd naar een ontwerp van André Lefèbvre en Flaminio Bertoni. Het was de eerste in serie geproduceerde auto met voorwielaandrijving (Frans: Traction Avant) en een zelfdragende carrosserie. Veel van de innovaties die geïntroduceerd zijn in de Traction Avant zijn nu nog steeds aanwezig in de huidige auto's.

De ontwikkeling van de Traction Avant diende noodgedwongen in recordtijd te geschieden. Financiële problemen dwongen Citroën dan ook het model te vroeg uit te brengen, waardoor de auto nog niet uitontwikkeld was. De eerste exemplaren kenden ernstige kinderziekten, die door de fabriek werden opgelost. Naast voorwielaandrijving introduceerde men in de Traction Avant ook een gelaste monocoque-constructie, onafhankelijk opgehangen voorwielen en vering door middel van torsiestaven. De motoren waren voorzien van kopkleppen en natte, verwisselbare cilinderbussen, voor die tijd zeer vooruitstrevend. Verder bezat de Traction Avant hydraulische remmen en vanaf 1936 tandheugelbesturing. Al deze noviteiten zouden in de jaren daarna door de meeste autoconstructeurs worden overgenomen.

De Traction Avant was bedoeld voor het brede publiek en is tussen 1934 en 1957 ruim 750.000 keer geproduceerd. Naast het standaard vierdeurs (Légère) koetswerk verschenen modelvarianten als de bredere en grotere vierdeurs Normale, Roadster, Faux Cabriolet (coupé) en de langere Familiale met zes zijruiten en klapstoeltjes (strapontins) tussen de voorstoelen en de achterbank. Henk Visscher heeft een Traction Avant uit juni 1951 in de collectie. Momenteel vertegenwoordigt de auto een waarde van zo’n 20.000 euro. In het huidige straatbeeld valt de wagen op met zijn zeer klassieke ontwerp.  Niet alleen het exterieur is zeer opvallend vormgegeven, ook binnenin wijkt de Traction Avant af van wat we tegenwoordig gewend zijn. De comfortabele voorbank, het uniek vormgegeven stuur, de snelheidsmeter, allemaal elementen die anders dan anders zijn. De drie versnellingen worden ingelegd met een lange hendel die uit het dashboard steekt, zo is er geen middenconsole nodig. De gehele bodem blijft op deze manier vrij, waardoor er drie personen op de voorbank kunnen zitten. Alleen de drie pedalen vinden een plaatsje onder het stuur.

Technisch gezien is de bediening van deze klassieker hetzelfde als in een hedendaagse auto. Toch is het even wennen aan het gevoel in de besturing, de gekke schakeling en het weggedrag in bochten. Al snel wint de auto je vertrouwen en kun je lezen en schrijven met deze Fransman. Iedereen kijkt je na en het is simpelweg erg leuk om hiermee door dorpjes te rijden en naar mensen te zwaaien. De Traction Avant heeft karakter, daar kun je niet omheen. Snelwegen zijn niet aan hem besteed, de topsnelheid ligt net boven de 100 km/h. Met 56 pk uit 1.911 cc zijn hooguit B-wegen zijn habitat, want op hogere snelheden stijgt ook het brandstofverbruik navenant.

Tegenwoordig is een Traction Avant een zeldzaamheid, goede exemplaren brengen dan ook veel geld op. Mocht je er een aangeschaft hebben, zet hem dan ook zeker binnen, tenzij de auto een anti-roestbehandeling heeft ondergaan. Bewaar deze klassieker als auto voor evenementen en dagjes uit. Geniet van zijn karakter en de reacties die mensen geven!

Tekst: Arno Lommers

 

Technische gegevens:

Cilinderinhoud: 1.911 cc

Cilinders/Kleppen: 4/8

Max. vermogen: 56 pk bij 3.800 tpm

Max. koppel: 119 Nm bij 2.000 tpm

Acceleratie 0-100 km/h: 30,2 sec.

Topsnelheid: 118 km/h

Transmissie: handgeschakelde driebak

Gem. verbruik: 12,5 l/100 km (1:8,0)

Gewicht: 1.050 kg

Nieuwprijs: f 8.350 / € 3.790

 

Plus

+ Zeer eigenzinnige vormgeving

+ Comfortabel meubilair

+ Redelijke prestaties

Min

– Hoog brandstofverbruik

– Hoog geluidsniveau

– Roestgevoeligheid


Prijs: € 300, - per dag
Henk en Gerard
Klantbeoordeling 10
"Ik ben zeer tevreden met dit autobedrijf. Ik woon in Amstelveen en voor alle beurten en APK keuring van mijn oude auto rij ik met liefde helemaal naar Culemborg. Dat zegt voldoende. Ik heb niets voor niets gekozen voor een Privat Lease auto via dit autobedrijf."
Beoordeeld door 584 klanten.
Waardering gemiddeld: 8.421
Ontvang de Visscher jubileumkrant per mail
211