Oldtimers en trouwauto’s huren
DSC_0120
DSC_0124
DSC_0126
DSC_0121
DSC_0123
DSC_0128
DSC_0127
DSC_0125

Citroën SM

Voorwaarden voor het huren van deze oldtimer:

•    De auto is zowel met als zonder chauffeur te huur.
•    Het is mogelijk dat wij de auto brengen en/of halen op een gewenste locatie.
•    De auto wordt altijd met een volle tank meegegeven.
•    Alle auto’s zijn All-Risk verzekerd met een eigen risico van € 500,-.
•    Het eigen risico kan niet worden afgekocht.
•    U mag de auto de dag na het huren nog, zonder extra kosten, terugbrengen tot 10 uur in de ochtend. Na dit tijdstip wordt een extra dagprijs in rekening gebracht.
•    De auto staat de afgesproken dag ’s ochtends vanaf 8 uur voor u gereed.
•    Alle auto’s worden uitgeleverd vanuit de vestiging Culemborg, Pascalweg 29.
•    Rijden in het buitenland is toegestaan. 
•    Pechhulp is niet inbegrepen (kan, uitsluitend op naam, worden afgesloten bij de ANWB of de KNAC, inclusief vervangend vervoer).
•    Bij vertrek vragen wij een huurovereenkomst te tekenen en een geldig rijbewijs te tonen.

Tarieven

 Dagprijs  € 400,-  Inclusief 50 km vrij rijden
 Weekendprijs*  € 800,-  Inclusief 100 km vrij rijden
 Meer gereden kilometers  € 0.50 per km  
 Brandstof  Vertrek met volle tank  Auto aftanken bij terugkeer
 Borgsom  € 500,-  Te voldoen voor vertrek
 Eigen risico bij schade  € 500,-  
 Chauffeur  € 20,- per uur  
 Auto afleveren op locatie  € 25,- + €1,- per gereden km  

*Weekend: vrijdag ophalen, maandagochtend voor 10.00u retour.

Alle bedragen zijn inclusief BTW

Het verhaal van de Citroën SM

Futuristische Fransman met Italiaanse techniek

De door Robert Opron ontworpen SM was in de jaren ’70 het topmodel van Citroën. SM staat nergens voor hoewel sommige bronnen zeggen dat het staat voor Sa Majesté, wat hare majesteit betekent en anderen hebben het over "Sport Maserati". In 1961 ging bij Citroën 'Project S' van start, met als doel op basis van de DS een luxe auto met revolutionaire prestaties en ver doorgevoerde technische verfijningen te ontwikkelen. De eerste contacten met het Italiaanse Maserati, voor de ontwikkelingen van een nieuw motorblok, volgden twee jaar later.

In 1968 nam Citroën de Italiaanse firma over, met als doel de V6-motor van Maserati te gebruiken voor de SM die tussen 1970 en 1975 in een oplage van bijna 13.000 stuks is gebouwd. Op de Autosalon van Genève in maart 1970 kon het publiek kennismaken met de SM. In Nederland zijn er slechts 98 stuks verkocht. Johan Cruijff was zonder twijfel de bekendste berijder van een SM, ook al werd die auto door Citroën aan hem geleased. Later heeft Cruijff een eigen exemplaar gekocht. De hoofdoorzaak van het einde van de SM was de complexiteit van de auto. Behalve een Citroën-monteur voor het onderhoud aan de hydrauliek en de auto in het algemeen, was er ook een Maserati-monteur nodig voor het onderhoud aan de motor.

Naast het zeer karakteristieke ontwerp van zowel in- als exterieur is ook de rijbeleving van een SM nogal eigenzinnig. Als je de weg op gaat zullen omstanders de auto nastaren, alsof hij van Mars komt. Bij het tankstation hetzelfde verhaal en voor velen een ideale situatie om een praatje aan te knopen over de Franse coupé. De zescilinder motor met 170 pk staat garant voor prima prestaties waarmee de SM vandaag de dag nog steeds voorop loopt. Binnen tien seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en als je wilt trekt de auto met een sonoor motorgeluid door tot 220 km/h. Over het exorbitante brandstofverbruik moet de eigenaar zich niet druk maken, dat hoort er simpelweg bij, net als de hoge onderhoudskosten.

Met een lengte van 4,89 meter zou er in theorie redelijk wat interieurruimte beschikbaar moeten zijn. Voorin is dat inderdaad het geval en zitten de bestuurder en passagier op zeer gerieflijke en ruim uitgevoerde zetels. Achterin is het een ander verhaal, veel been- en hoofdruimte is daar niet vrijgemaakt. De SM van Visscher Classique is een vroeg exemplaar uit december 1971 en vertegenwoordigt vandaag de dag een waarde van zo’n 55.000 euro. De auto is dan ook in perfecte staat. In de prijslijst van de jaren 70 stond een aanschafwaarde van zo’n kleine 40.000 gulden, destijds een zeer hoog bedrag.

In alle comfort over de weg zoevend, hoge prestaties leverend en een beleving alsof het een ruimteschip is, zo voelt de SM aan. In alle gemakken is voorzien en zelfs een ongeoefende bestuurder krijgt de auto op gang. Nooit heeft Citroën of welk ander automerk dan ook dit model kunnen evenaren. Gelukkig kunnen liefhebbers dit aan den lijve ondervinden, want deze SM is voor speciale gelegenheden te huur. Een trouwerij, bedrijfsfeest of jubileum, niets is te gek en je komt gegarandeerd met iets speciaals voorrijden.

Tekst: Arno Lommers

Technische gegevens:

Cilinderinhoud: 2.675 cc

Cilinders/Kleppen: 6/12

Max. vermogen: 170 pk bij 5.500 tpm

Max. koppel: 230 Nm bij 4.000 tpm

Acceleratie 0-100 km/h: 8,9 sec.

Topsnelheid: 220 km/h

Transmissie: handgeschakelde vijfbak

Gem. verbruik: 12,5 l/100 km (1:8,0)

Gewicht: 1.470 kg

Nieuwprijs: f 38.500 / € 17.470

 

Plus

+ Prachtige motortechniek

+ Eigenzinnig ontwerp

+ Pittige prestaties

Min

– Ruimte op de achterbank

– Onderdelenvoorziening

– Onderhoudsgevoelig

Henk en Gerard
Klantbeoordeling 10
"Ik ben zeer tevreden met dit autobedrijf. Ik woon in Amstelveen en voor alle beurten en APK keuring van mijn oude auto rij ik met liefde helemaal naar Culemborg. Dat zegt voldoende. Ik heb niets voor niets gekozen voor een Privat Lease auto via dit autobedrijf."
Beoordeeld door 491 klanten.
Waardering gemiddeld: 8.353
Ontvang de Visscher jubileumkrant per mail
211