Oldtimers en trouwauto’s huren
DSC_0150
DSC_0155
DSC_0156
DSC_0151
DSC_0152
DSC_0158
DSC_0157

Citroën Mehari

Welkom bij deze oldtimer, net als de andere oltimers een uniek exemplaar. 
Prijs per dag €250. - inclusief btw

Lees hier de algemene voorwaarden voor het huren van een oldtimer:

• De meeste oldtimers zijn zonder chauffeur te huur, enige oldtimers kunnen door de oude bediening niet zonder een ervaren chauffeur verhuurd worden. De kosten hiervoor zitten in de genoemde prijs per dag verwerkt en dit wordt vermeld bij de omschrijving.
• Een chauffeur inhuren is mogelijk voor € 20,- per uur.
• Per dag mag er 50 kilometer worden gereden welke in de prijs inbegrepen is. De prijs per extra gereden kilometer is vanaf € 0,30 cent.
• Er is een mogelijkheid dat wij de auto halen en/of brengen op locatie. De kosten voor transport binnen Nederland bedragen 1 euro per kilometer.
• De oldtimer wordt altijd met een volle tank meegegeven. Bij terugkomst zal met een gemiddelde van 1 liter op 9 kilometer de brandstof worden doorbelast.
• Alle oldtimers zijn all-risk verzekerd met een eigen risico van € 500,-, deze is niet afkoopbaar.
• De genoemde prijs per dag is inclusief btw.
• Bij ons mag u de oldtimer de dag na het huren nog kosteloos terugbrengen tot 10 uur in de ochtend. Na die tijd wordt een extra dagprijs in rekening gebracht.
• De oldtimer staat de afgesproken dag ’s ochtends vanaf 8 uur voor u klaar.
• De oldtimers worden uitgeleverd vanuit de vestiging Culemborg.

Het verhaal van de Citroën Mehari 

Ultieme strandauto met kunststof carrosserie

De Citroën Méhari is tussen 1968 en 1987 ruim 140.000 keer geproduceerd. De vrijetijdsauto is gebaseerd op het (versterkte) chassis en de motor van een 2CV (Eend), met een roest- en schokbestendige kunststof carrosserie. Verder bestond het dak uit een doek over een lichtmetalen frame. De Méhari is geleverd met voor- en vierwielwielaandrijving. De naam verwijst naar het woord méhariste, een Franse koloniale soldaat uit Algerije, die een kameel berijdt.

De lichtgewicht terreinauto werd gebruikt voor recreatieve doeleinden, maar ook ingezet door het Franse leger en Gendarmerie. In 1970 werd de Méhari naar de Verenigde Staten geëxporteerd. Concurrent Renault bracht als tegenhanger de Rodeo op de markt, gebaseerd op een Renault 4. Die werd echter niet veel buiten Frankrijk geëxporteerd. De eerste serie (1968-1969) is herkenbaar aan de blikken omlijsting van de voorruit met ronde hoeken en verticaal geplaatste knipperlichten. In 1970 verscheen de gemoderniseerde Méhari met een aluminium voorruit omlijsting met rechte hoeken en ronde knipperlichten. Vanaf 1978 kreeg de auto een nieuw front en een ander dashboard.

De auto van Henk Visscher stamt uit oktober 1974 en heeft momenteel een waarde van zo’n 15.000 euro. Dat is omgerekend vijf keer de nieuwprijs, maar als de inflatie en de prachtige staat van de Franse zomerauto worden meegerekend nog niet eens zo gek. Rijden is echt een speciale ervaring. Je moet de auto alleen naar buiten rijden als het mooi weer is, anders zitten de passagiers te verkleumen in het overigens vrij ruime interieur. Gooi de kap eraf, laat de zon naar binnen en zet koers naar het strand. Vierwielaandrijving heeft de auto niet, dus ga niet al te ver richting branding, maar een stukje de duinen over moet lukken. Net als de Eend heeft de Méhari de kenmerkende parapluschakeling en de 602 cc motor met 33 pk snatert er lustig op los. Op snelheid komen is geen probleem, maar bij 100 km/h is de koek op. Rond die snelheid rijden is dan ook niet echt prettig, het stormt dan flink en een normaal gesprek zul je niet kunnen voeren.

Geniet van de zomer, laat alles op je afkomen en maak een praatje met iedereen die verliefd naar de Méhari kijkt. Diep in hun hart willen ze net zo’n auto, dus geef ze een pleziertje en biedt een kort rondje rijden aan. De Méhari is best comfortabel, al helt de koets behoorlijk over in de bocht. Dat geeft echter het Franse karakter van de auto aan en hoort bij de beleving die Méhari heet. Als de herfst nadert en de bladeren van de bomen beginnen te vallen is het tijd de garage op te zoeken. Lekker warm bij de kachel om een hele winter lang weer te verlangen naar het moment dat de Méhari weer naar buiten mag.

Tekst: Arno Lommers

 

Technische gegevens:

Cilinderinhoud: 602 cc

Cilinders/Kleppen: 2/4

Max. vermogen: 33 pk bij 6.750 tpm

Max. koppel: 39 Nm bij 3.500 tpm

Acceleratie 0-80 km/h: 16,7 sec.

Topsnelheid: 100 km/h

Transmissie: handgeschakelde vierbak

Gem. verbruik: 6,0 l/100 km (1:16,7)

Gewicht: 513 kg

Nieuwprijs: f 8.250 / € 3.745

 

Plus

+ Ultiem zomergenot

+ Altijd aanspraak

+ Redelijk comfort

Min

– Matige wegligging

– Onderhoudsgevoelig

– Altijd aanspraak


Prijs: € 250, - per dag
Henk en Gerard
Klantbeoordeling 10
"Ik ben zeer tevreden met dit autobedrijf. Ik woon in Amstelveen en voor alle beurten en APK keuring van mijn oude auto rij ik met liefde helemaal naar Culemborg. Dat zegt voldoende. Ik heb niets voor niets gekozen voor een Privat Lease auto via dit autobedrijf."
Beoordeeld door 584 klanten.
Waardering gemiddeld: 8.421
Ontvang de Visscher jubileumkrant per mail
211