Oldtimers en trouwauto’s huren
DSC_0094
DSC_0099
DSC_0097
DSC_0095
DSC_0096
DSC_0101
DSC_0098

Citroën DS 23 Pallas Injection

Welkom bij deze oldtimer, net als de andere oltimers een uniek exemplaar. 
Prijs per dag €400, - inclusief btw

Lees hier de algemene voorwaarden voor het huren van een oldtimer:

• De meeste oldtimers zijn zonder chauffeur te huur, enige oldtimers kunnen door de oude bediening niet zonder een ervaren chauffeur verhuurd worden. De kosten hiervoor zitten in de genoemde prijs per dag verwerkt en dit wordt vermeld bij de omschrijving.
• Een chauffeur inhuren is mogelijk voor € 20,- per uur.
• Per dag mag er 50 kilometer worden gereden welke in de prijs inbegrepen is. De prijs per extra gereden kilometer is vanaf € 0,30 cent.
• Er is een mogelijkheid dat wij de auto halen en/of brengen op locatie. De kosten voor transport binnen Nederland bedragen 1 euro per kilometer.
• De oldtimer wordt altijd met een volle tank meegegeven. Bij terugkomst zal met een gemiddelde van 1 liter op 9 kilometer de brandstof worden doorbelast.
• Alle oldtimers zijn all-risk verzekerd met een eigen risico van € 500,-, deze is niet afkoopbaar.
• De genoemde prijs per dag is inclusief btw.
• Bij ons mag u de oldtimer de dag na het huren nog kosteloos terugbrengen tot 10 uur in de ochtend. Na die tijd wordt een extra dagprijs in rekening gebracht.
• De oldtimer staat de afgesproken dag ’s ochtends vanaf 8 uur voor u klaar.
• De oldtimers worden uitgeleverd vanuit de vestiging Culemborg.

Het verhaal van de Citroën DS 23

Van ‘La Bombe Citroën’ tot legendarisch icoon

Op 6 oktober 1955 werd de Citroën DS gepresenteerd in Parijs. Op die ene dag zetten direct al 12.000 mensen hun handtekening onder een koopcontract, niet voor niets werd de auto ‘La Bombe Citroën’ genoemd. Het eigenzinnige design en de nieuwste technologie maakten het tot een legendarisch icoon in de autowereld. Meer dan 60 jaar later is DS in moderne vorm herrezen, maar het luxe merk van Citroën kan volgens de aanhangers van de oude stijl niet tippen aan de illustere Godin waar het allemaal mee begon. Wij stellen u graag voor aan een DS 23 i.e. Pallas uit oktober 1972 in de kleur Blanc Meije.

Citroën DS 23 i.e. PallasCitroën DS 23 i.e. PallasCitroën DS 23 i.e. PallasCitroën DS 23 i.e. PallasCitroën DS 23 i.e. PallasDe opvallende, door de Italiaan Flaminio Bertoni getekende, carrosserie is het gevolg van het zoeken naar een vorm die een lage luchtweerstand zou combineren met een stabiel weggedrag. De gekozen druppelvorm leidde tot een brede vloeiende neus, aflopende daklijn en een grotere spoorbreedte vóór dan achter. Om het gewicht te beperken en een zo laag mogelijk zwaartepunt te realiseren, werden een polyester dak en een aluminium motorkap toegepast. De ‘déesse’ is daarnaast uniek omdat het model in veel landen een eigen bijnaam kreeg: van Snoek, Strijkijzer en Haai tot Schol en Kikkerbek. In de 20-jarige productiecarrière is er geen enkel ander automerk geweest dat met een enigszins gelijk smoelend model op de markt kwam. Ook anno 2016 is de originele DS nog altijd een waar kunstwerk op wielen.

In de luxe DS Pallas uit de collectie van Citroën-, DS- en Peugeot-dealer Visscher uit Culemborg is het interieur een ware lounge. Zachte rode stoelen met dikke kussens gevuld met Dunlopillo-schuimrubber en een net zo uitnodigende sofa als achterbank geven de passagiers een ongeëvenaarde zitervaring. De bestuurder heeft een groot stuurwiel met een enkele spaak in handen en leest op een duidelijk, maar van typisch Franse iconen voorzien instrumentarium de belangrijkste rijgegevens af. Beginnelingen zullen moeten wennen aan de bediening van de DS, maar na verloop van tijd wijst alles zich vanzelf. Qua afwerking en materiaalgebruik hoeft de 4,87 meter lange en 1,80 meter brede limousine zich niet te schamen. Er zijn veel verschillende soorten kunststoffen door elkaar gebruikt, maar de 44 jaar oude testauto laat geen irritante rammeltjes en bijgeluiden horen. Prachtig zijn de zware, chromen deurhendels. De zitruimte achterin is met dank aan de 3,13 meter lange wielbasis indrukwekkend, vooral de benen en voeten van de passagiers baden in de vrije centimeters. Omdat de testauto een achteraf ingebouwd linnen dak heeft, komt je kruin echter snel in aanraking met het plafond. Met 500 liter is de vierkant vormgegeven bagageruimte onder de kenmerkende achterklep fors.

De techniek van de voorwielaangedreven DS is ontwikkeld onder leiding van André Lefèbvre. Het innovatieve hydraulisch systeem voor vering, besturing, remmen en versnellingsbak is enig in zijn soort en werd door technische leken in 1955 gezien als werkelijkheid geworden sciencefiction. Opvallend is dat de asdruk vóór tweemaal zo groot is als achter en het feit dat de DS nooit door de veren kan gaan, hoe zwaar je de auto ook belast. De handrem werkt op de voorwielen. Wist je trouwens dat de DS de eerste in grote aantallen geproduceerde auto met schijfremmen was en door de gewelfde voorruit de raamstijlen heel smal gehouden konden worden? De auto was zijn tijd met minimaal twintig jaar vooruit.

In het vooronder van de DS 23 injection électronique ligt de DX5-motor met een inhoud van 2.347 cc. De vier-in-lijn motor produceert een gezonde 141 pk en samen met 201 Nm aan trekkracht zorgt dat voor zeer goede prestaties. Destijds stond de sterkste DS te boek als zeer vlot, maar ook tegenwoordig zul je geen enkele weggebruiker tot last zijn. Al bij lage toeren trekt de motor vlot door en al schakelend door de vijf verzetten is er een aardige vaart in de DS te krijgen. De motor klinkt erg degelijk, wat brommerig en is vooral boven de 100 km/h erg luidruchtig. Overigens is de kilometerteller heel precies, 100 is ook echt 100. Op zijn 185 HR 15-rubber van het Franse Michelin vliegt de DS over verkeersdrempels en ook ander ongerief is nauwelijks voelbaar. Welvingen in het wegdek worden met een deinende beweging genomen alsof je op een vliegend tapijt zit. Flink overhellen in bochten hoort bij het karakter van de DS, maar tot ongenaakbaar onderstuur komt het alleen in de meest extreme situaties. De voldoende licht werkende besturing reageert erg direct en geeft dankzij de hydrauliek een heerlijk vertrouwenwekkend gevoel. De draaicirkel is met ruim 11 meter daarentegen wel erg groot en van links naar rechts zijn drie en een kwart omwentelingen nodig.

Ondanks de 1,4 miljoen geproduceerde auto’s is de DS commercieel uiteindelijk geen groot succes geweest. De productiekosten waren te hoog en het ontwerp te afwijkend om een groot publiek aan te spreken. Een unieke auto was en is het zeker en extreem mooie exemplaren zoals de testauto gaan dan ook voor grof geld van de hand. Elke autofreak moet minimaal één keer in zijn leven met een DS gereden hebben. Het ongeëvenaarde comfort, de technologische inventiviteit en het meesterlijke design moeten een keer beleefd worden.

Tekst: Arno Lommers

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 2.347 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 141 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 201 Nm bij 4.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: ± 11 sec.
Topsnelheid: 188 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: ± 10,0 l/100 km (1:10,0)
Gewicht: 1.310 kg
Lengte/breedte/hoogte: 4,80/1,79/1,47 meter

Nieuwprijs: f 24.540 / € 11.135
Huidige waarde: € 35.000

Productieaantal tussen 1955-1975: 1.455.746 stuks

Plus
+ Prachtig ontwerp
+ Fantastisch veercomfort
+ Zeer aanvaardbare prestaties

Min
– Mooie exemplaren worden schaars
– Bediening vergt gewenning
– Complexe techniek


Prijs: € 400, - per dag
Henk en Gerard
Klantbeoordeling 10
"Ik ben zeer tevreden met dit autobedrijf. Ik woon in Amstelveen en voor alle beurten en APK keuring van mijn oude auto rij ik met liefde helemaal naar Culemborg. Dat zegt voldoende. Ik heb niets voor niets gekozen voor een Privat Lease auto via dit autobedrijf."
Beoordeeld door 584 klanten.
Waardering gemiddeld: 8.421
Ontvang de Visscher jubileumkrant per mail
211