Oldtimers en trouwauto’s huren
DSC_0111
DSC_0115
DSC_0117
DSC_0112
DSC_0113
DSC_0119
DSC_0118
DSC_0114

Citroën CX 25 prestige turbo

Welkom bij deze oldtimer, net als de andere oltimers een uniek exemplaar. 
Prijs per dag €300, - inclusief btw

Lees hier de algemene voorwaarden voor het huren van een oldtimer:

• De meeste oldtimers zijn zonder chauffeur te huur, enige oldtimers kunnen door de oude bediening niet zonder een ervaren chauffeur verhuurd worden. De kosten hiervoor zitten in de genoemde prijs per dag verwerkt en dit wordt vermeld bij de omschrijving.
• Een chauffeur inhuren is mogelijk voor € 20,- per uur.
• Per dag mag er 50 kilometer worden gereden welke in de prijs inbegrepen is. De prijs per extra gereden kilometer is vanaf € 0,30 cent.
• Er is een mogelijkheid dat wij de auto halen en/of brengen op locatie. De kosten voor transport binnen Nederland bedragen 1 euro per kilometer.
• De oldtimer wordt altijd met een volle tank meegegeven. Bij terugkomst zal met een gemiddelde van 1 liter op 9 kilometer de brandstof worden doorbelast.
• Alle oldtimers zijn all-risk verzekerd met een eigen risico van € 500,-, deze is niet afkoopbaar.
• De genoemde prijs per dag is inclusief btw.
• Bij ons mag u de oldtimer de dag na het huren nog kosteloos terugbrengen tot 10 uur in de ochtend. Na die tijd wordt een extra dagprijs in rekening gebracht.
• De oldtimer staat de afgesproken dag ’s ochtends vanaf 8 uur voor u klaar.
• De oldtimers worden uitgeleverd vanuit de vestiging Culemborg.

Het verhaal van de Citroën CX.

Nieuw vlaggenschip na iconische DS

Door velen wordt de CX de laatste echte Citroën genoemd, voordat het Franse automerk samen met Peugeot in 1976 het PSA Peugeot Citroën-concern vormde. De typenaam CX komt van de Franse aanduiding voor luchtweerstand die wij beter kennen als Cw-waarde. Desondanks sneed het nieuwe vlaggenschip met meer weerstand door de wind als zijn illustere voorganger, de DS. Door de oliecrisis werd de CX in eerste instantie niet als opvolger van de DS genoemd, maar als model tussen de GS en DS.

In 1967 maakte Pininfarina een ontwerp op basis van de BMC 1800, een prototype van een aerodynamische hatchback met een gladde zijkant, hellende motorkap en een grote achterruit. Met dit ontwerp werd niets gedaan, maar het inspireerde ontwerper Robert Opron tot Project L als opvolger van de DS. Samen met Jean Giret voegde hij er een holle achterruit, unieke koplampen, half bedekte achterwielen, de DIRAVI-besturing van de SM en een grote voorruit die werd schoongehouden door één wisser aan toe. In augustus 1974 maakten journalisten in Lapland voor het eerst kennis met de CX.

De CX was verkrijgbaar als Berline en Break en als 25 centimeter verlengde Prestige. Net als de DS beschikte de auto over Citroën's unieke hydropneumatische veersysteem. Ten opzichte van de DS vielen de productiekosten wezenlijk lager uit, maar vanwege het complexe onderstel en de carrosserieopbouw sloeg de CX toch een behoorlijk gat in het banksaldo van Citroën.

Net als het ontwerp van de carrosserie was ook het interieur van de CX, ontworpen door Michel Harmand, bijzonder. Het dashboard was voorzien van een ergonomisch handige verzameling van bedieningsorganen en de snelheid werd weergegeven door cijfers die voor een venster liepen. Een ander bijzonderheid was dat bij de eerste modellen de autoradio verticaal in het dashboard was geplaatst. Na enkele jaren werd de radio op de meer gebruikelijke manier in het dashboard opgenomen, om bij de modellen na de facelift in 1985 verticaal tussen de voorstoelen te belanden. Bij deze grote modelwijziging werden tevens de kunststof bumpers in de kleur van de carrosserie gespoten en een wat conventioneler dashboard met analoge klokken gemonteerd. In 1989 is de in het Franse Aulnay-sous-Bois geproduceerde CX opgevolgd door de XM. De CX Break bleef nog tot 1991 leverbaar.

Deze CX 25 Prestige Turbo uit december 1985 is eigendom van Henk Visscher en heeft slechts 77.000 kilometer gereden. Dit is de extra ruime, verlengde en luxueuze topuitvoering met een 168 pk sterke 2,5-liter viercilinder in het vooronder. Wist je overigens dat Erich Honecker, Staatsraadvoorzitter van de DDR, dit type als dienstauto had? Alles wat je hartje begeert is aan boord, van zalige zetels tot ‘alles elektrisch’ en een ongelofelijke hoeveelheid beenruimte op de achterbank. Zelfs airco, hoogpolige vloerbedekking en voetenbankjes zijn van de partij. De afwerking van het dashboard is niet wat je vandaag de dag verwacht in deze klasse, maar het geheel heeft een zeer eigen gezicht. Met dik 500 liter bagageruimte onder de grote achterklep heb je niets te klagen.

Bijzonder is de snelheidsafhankelijke Diravi-stuurbekrachtiging (DIrection a RAppel asserVI). Bij stilstand worden de wielen vanzelf rechtgezet, de auto met scheefstaande wielen wegzetten kan dus niet. De bekrachtiging wordt geregeld vanuit het centrale hydraulische systeem, net als het kenmerkende veersysteem. De CX 25 Prestige Turbo voelt tijdens het rijden zeer bijzonder aan. De 2.499 cc turbomotor is zo soepel als een elastiek en stuwt de 4,90 meter lange en 1.400 kilo wegende limousine van onderuit de toeren in een mum van tijd naar hoge snelheden.

Onder het genot van een fluitende turbo draaft deze ultieme reisauto desgewenst door tot 213 km/h. Dit alles zonder dat de passagiers hinder ondervinden van vervelende rijgeluiden. Ook de gesteldheid van het asfalt blijft voor de inzittenden onbekend. Net als de DS strijkt de CX alle oneffenheden glad op een manier die werkelijk ongekend is. Houdt in de stad echter wel rekening met de forse draaicirkel van 12,5 meter. Nog zo’n typische eigenschap is het forse overhellen in de bocht. De directe, maar gevoelloze besturing is even wennen en schakelen moet met beleid gebeuren. Eigenlijk hoort zo’n hoogstaande voiture een automaat te hebben, maar door de lange versnellingen kun je erg schakellui rijden.

De CX als laatste echte Citroën, kenners kunnen wel eens gelijk hebben. Waar vind je nu nog zo’n vliegend tapijt met een fors bemeten en erg krachtige turbomotor en veel ruimte? Ook qua design is de CX met niets te vergelijken en echt een auto voor de liefhebber die deze stijl weet te waarderen. Technisch dient de auto niet verwaarloosd te worden, dan laat hij je op een gegeven moment staan. De testauto is echter een voorbeeld van hoe je met zo’n klassieker om dient te gaan.

Tekst: Arno Lommers

 

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 2.499 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 168 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel: 290 Nm bij 3.250 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,4 sec.
Topsnelheid: 213 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 10,7 l/100 km (1:9,3)
Gewicht: 1.400 kg
Nieuwprijs: f 60.500 / € 27.455 (Nederlandse prijs)

 

Plus
+ Heerlijke turbomotor
+ Hoge prestaties
+ Interieurruimte

 

Min
– Afwerking dashboard
– Ongevoelige besturing
– Complexe techniek


Prijs: € 300, - per dag
Henk en Gerard
Klantbeoordeling 10
"Ik ben zeer tevreden met dit autobedrijf. Ik woon in Amstelveen en voor alle beurten en APK keuring van mijn oude auto rij ik met liefde helemaal naar Culemborg. Dat zegt voldoende. Ik heb niets voor niets gekozen voor een Privat Lease auto via dit autobedrijf."
Beoordeeld door 584 klanten.
Waardering gemiddeld: 8.421
Ontvang de Visscher jubileumkrant per mail
211