Oldtimers en trouwauto’s huren
DSC_0084
DSC_0087
DSC_0089
DSC_0085
DSC_0086
DSC_0088
DSC_0092
DSC_0091

Citroën Ami 6

Voorwaarden voor het huren van deze oldtimer:

• De meeste oldtimers, waaronder deze, zijn zonder chauffeur te huur.
  Een aantal oldtimers kunnen, voornamelijk vanwege de complexe bediening, niet zonder
  een ervaren chauffeur verhuurd worden.
• Per dag is 50 kilometer (excl. brandstof) inbegrepen in de dagprijs.
  De prijs voor elke extra gereden kilometer bedraagt € 0,40.
• Er is een mogelijkheid dat wij de auto brengen en/of halen op locatie.
  De kosten voor transport binnen Nederland bedragen € 1,- per km.
• De oldtimer wordt altijd met een volle tank meegegeven.
  Na terugkomst zal, wat betreft de brandstofkosten, met een gemiddeld verbruik  
  van 1 liter op 9 km worden gerekend.
• Een chauffeur inhuren is mogelijk. Het tarief is € 20,- per uur.
• Alle oldtimers zijn All-Risk verzekerd met een eigen risico van € 500,-
  Het eigen risico kan niet worden afgekocht.
• U mag de oldtimer de dag na het huren nog, zonder extra kosten, terugbrengen tot 10 uur
  in de ochtend. Na dit tijdstip wordt een extra dagprijs in rekening gebracht.
• De oldtimer staat de afgesproken dag ’s ochtends vanaf 8 uur voor u gereed.
• Alle oldtimers worden uitgeleverd vanuit de vestiging Culemborg.

Tarieven

 Dagprijs  € 250,-  Inclusief 50 km vrij rijden
 Weekendprijs*  € 500,-  Inclusief 100 km vrij rijden
 Meer gereden kilometers  € 0.40 per km  
 Brandstof  Vertrek met volle tank  Auto aftanken bij terugkeer
 Borgsom  € 500,-  Te voldoen voor vertrek
 Eigen risico bij schade  € 500,-  
 Chauffeur  € 20,- per uur  
 Auto afleveren op locatie  € 25,- + €1,- per gereden km  

*Weekend: vrijdag ophalen, maandagochtend voor 10.00u retour.

Alle bedragen zijn inclusief BTW

Het verhaal van de Citroën Ami 6 

Niet de eerste met karakteristieke achterruit

De Ami 6 van Citroën werd in 1961 gelanceerd en bleef tot mei 1978 in productie. Soms werd de auto in Frankrijk de 3CV genoemd, het was een model tussen de 2CV (eend) en de DS. Om budgettaire redenen moest men dicht bij de techniek van de 2CV blijven. De karakteristieke achteroverhellende achterruit schept veel binnenruimte. Dit ontwerp was eerder bij enkele productieauto's toegepast, waaronder de Ford Anglia.

In de vroege jaren zestig was het modellenaanbod van Citroën erg beperkt geraakt. Aan de ene kant was er de 2CV als goedkope auto voor met name het platteland, aan de andere kant was er de luxe en dure DS. Citroën merkte dat de markt vroeg om een middenklasser. Directeur Pierre Bercot van Citroën gaf Flaminio Bertoni de opdracht een auto te ontwerpen van maximaal vier meter lang, met veel kofferruimte, maximale ruimte voor de inzittenden, en zonder vijfde deur. Het project heette in eerste instantie ‘M’, dat staat voor Milieu de Gamme (middenklasser).

Voor de motor werd het ontwerp van de tweecilinder luchtgekoelde boxermotor van de 2CV gebruikt, maar dan voorzien van een grotere cilinderinhoud. De Ami 6 werd gebouwd in een geheel nieuwe fabriek, Rennes-la-Janais genaamd, in Chartres-de-Bretagne. De publieksintroductie vond plaats op de Parijse autosalon van 1961. In 1964 voegde Citroën de stationwagon (Break) toe aan het programma. Vanaf 1969 noemde men de vernieuwde versie Ami 8, deze bleef tot de komst van de Visa in 1979 in productie.

In december 1961 is deze lichtblauwe Ami 6, nu in handen van Henk Visscher, afgeleverd aan zijn eerste eigenaar. Ongetwijfeld een hele trotse koper, zoals veel Citroën-rijders destijds. Niet alleen het exterieur is zeer opvallend vormgegeven, ook binnenin wijkt de Ami 6 af van zijn concurrenten. De comfortabele voorbank, het eenspakige stuur, de snelheidsmeter, allemaal elementen die anders dan anders zijn. Met kleine pookjes aan de stuurkolom bedien je de richtingaanwijzers en ruitenwissers en de versnellingen worden ingelegd met een parapluschakeling. Heel ingenieus, want door dit concept is er geen middenconsole nodig. De gehele bodem blijft op deze manier vrij, waardoor er drie personen op de voorbank kunnen zitten. Alleen de drie pedalen vinden een plaatsje onder het stuur.

Technisch gezien is de bediening van de Ami 6 hetzelfde als in een hedendaagse auto. Toch is het even wennen aan het gevoel in de besturing, de gekke schakeling en het overhellen in de bocht. Al snel wint de auto je vertrouwen en kun je lezen en schrijven met deze bejaarde Franse gezinsauto. Iedereen kijkt je na en het is simpelweg erg leuk om hiermee door dorpjes te rijden en naar mensen te zwaaien. De Ami 6 heeft karakter, daar kun je niet omheen. Snelwegen zijn voor de Ami 6 niet geschikt, de topsnelheid ligt net boven de 100 km/h. Met 22 pk uit 602 cc zijn hooguit B-wegen zijn habitat, want op hogere snelheden stijgt ook het brandstofverbruik navenant.

Tegenwoordig is een Ami 6 een zeldzaamheid, goede exemplaren brengen dan ook veel geld op. Mocht je er een aangeschaft hebben, zet hem dan ook zeker binnen, tenzij de auto een anti-roestbehandeling heeft ondergaan. Bewaar deze klassieker als auto voor evenementen en dagjes uit. Geniet van zijn karakter en de reacties die mensen geven!

Tekst: Arno Lommers

 

Technische gegevens:

Cilinderinhoud: 602 cc

Cilinders/Kleppen: 2/4

Max. vermogen: 22 pk bij 4.500 tpm

Max. koppel: 40 Nm bij 2.800 tpm

Acceleratie 0-100 km/h: niet bekend

Topsnelheid: 105 km/h

Transmissie: handgeschakelde vierbak

Gem. verbruik: 6,0 l/100 km (1:16,7)

Gewicht: 623 kg

Nieuwprijs: f 4.790 / € 2.175

 

Plus

+ Zeer eigenzinnige vormgeving

+ Comfortabel meubilair

+ Redelijke prestaties

Min

– Vrij hoog brandstofverbruik

– Hoog geluidsniveau

– Roestgevoeligheid

Henk en Gerard
Klantbeoordeling 10
"Ik ben zeer tevreden met dit autobedrijf. Ik woon in Amstelveen en voor alle beurten en APK keuring van mijn oude auto rij ik met liefde helemaal naar Culemborg. Dat zegt voldoende. Ik heb niets voor niets gekozen voor een Privat Lease auto via dit autobedrijf."
Beoordeeld door 491 klanten.
Waardering gemiddeld: 8.394
Ontvang de Visscher jubileumkrant per mail
211