De nieuwe Hyundai i30 N

De nieuwe Hyundai i30 N

Launch control, een elektronisch slip differentieel, een variabel uitlaatsysteem met kleppen, automatisch tussengas...
De Hyundai i30 N heeft het allemaal.

Hyundai i30 N rear

De Hyundai i30 N trapt af als eerste high-performance model in de N-reeks: gebouwd om maximaal rijplezier te bieden bij dagelijks gebruik én op het circuit. De i30 N is ontstaan in Namyang, Zuid-Korea en is klaargestoomd op de beruchte Nurburgring, waar het Europese testcentrum van Hyundai gevestigd is.

De snelle vijfdeurs hatchback is intensief getest op de Nurburgring Nordschleife, waar het model ruim tienduizend testkilimeters heeft afgelegd. De 'hothatch' profiteert tevens van de kennis en ervaring uit het WRC kampioenschap waar Hyundai Motosport sinds 2014 aan deelneemt. Tevens heeft de i30 N twee keer deelgenomen aan de 24-uursrace van de Nurburgring, een van de zwaarste langeafstandraces ter wereld, waarna de prestaties en betrouwbaarheid uitvoerig zijn geëvalueerd.

De Hyundai i30 N is ontwikkeld om uitzonderlijk veel rijplezier toegankelijk te maken. De i30 N is het antwoord op de toenemende vraag naar compromiloze innovatie en performance. Dat de Hyundai i30 N een performance auto is is terug te zien in vele factoren. Zo respondeert de letter 'N' aan de testcentra bij Namyang en de Nurburgring en symboliseert tevens een chicane - een van de meest uitdagende bochtencombinatie op een circuit.

Onmiskenbaar sportief

De cascade-grille, frontsplitter, achterspoiler en aggresief uitziende bumpers zorgen voor een sportief design. De i30 N is 4 tot 8mm lager dan de reguliere Hyundai i30 en heeft grotere wielkasten met 18- of 19-inch wielen. Andere opvallende details zijn de grote rode remklauwen, het driehoekige remlicht en dubbele uitlaatpijpen. De grote luchtinlaten aan de voorkant zorgen voor betere koeling van de remmen en minder turbulentie in de wielkasten.

Hyundai i30 N interieur

Het interieur van de Hyundai i30 N is uitgerust met fraaie sportstoelen die naar wens zijn bekleed met stof of een combinatie van leder en suède. De cockpit is bestuurder georienteerd en valt op door het exclusieve stuurwiel en de bedieningsknoppen die de rijmodus regelen. De bestuurder heeft hierbij de keuze uit 5 rijmodi: Eco, Normal, Sport, N en N Custom. In de rijmodus 'N Custom' kunnen verschillende componenten en systemen afzonderlijk van elkaar worden ingesteld, zodat het rijgedrag volledig naar wens van de bestuurder kan worden geconfigureerd. De componenten die ingesteld kunnen worden zijn de dempers, de ESC, het E-LSD, het motorgeluid en de mate van automatisch tussengas bij het terugschakelen.

2,0 liter turbomotor

De krachtbron van de hothatch is een geheel nieuw ontwikkelde 2,0-liter turbobenzinemotor, beschikbaar in twee vermogensvarianten. Naast de versie met 184 kW (250 pk) is er ook een performance-variant met 202 kW (275 pk). Beide varianten beschikken over een maximumkoppel van 353 Nm en een topsnelheid van 250 km/u. De sprint van 0-100 doet de Hyundai i30 N in 6,4 seconden, terwijl de performance versie slechts 6,1 seconden nodig heeft.

Naast de vermogenswinst biedt het performance Package grotere 19-inch wielen met Pirelli P-Zero banden, rode N-remklauwen en het actieve uitlaatsysteem voor optimale prestaties op het circuit. Beide varianten worden aangedreven door een handbediende zesversnellingsbak in combinatie met voorwielaandrijving.

Hyundai i30 N Performance Pack

Specificaties Hyundai i30 N (Performance Pack)            
Cilinderinhoud: 1.998 cc                       
Vermogen: 250 pk (275 pk) @ 6.000 tpm
Koppel: 253 Nm @ 1.450~4.000 (4.700) tpm
Topsnelheid: 250 km/u
0-100 km/u: 6,4 sec. (6,1 sec)



 

Ontvang de Visscher jubileumkrant per mail
338